• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikkpedagogiske fagsyn i Kunnskapsløftet

Heggen, Ellen Camilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Heggen.PDF (572.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132314
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language M2KEH [94]
Abstract
Norsk: Oppgavens hovedfokus er en tekstanalyse av musikkfagplanen i Kunnskapsløftet. Det

teoretiske bakteppet omfatter estetisk teori, danningsteori og kulturteori.

Problemstillingen er: Hvordan framstår musikkfagplanen i Kunnskapsløftet i lys av de tre

teoretiske perspektivene estetisk teori, danningsteori og kulturteori?

Oppgaven sentreres i stor grad omkring dikotomier, som for eksempel

autonomiestetikk/heteronomiestetikk og sosialisering til/gjennom musikk. Kulturanalysen

åpner for andre tolkninger enn de foregående analysene, da jeg her benytter meg av

dekonstruksjon som forskningsstrategi.

Analysene legger grunnlag for en diskusjon om hvilke musikkpedagogiske fagsyn som

framtrer etter analysen. Dette resulterer i tre didaktiske posisjoner: musikk som estetisk fag,

musikk som kulturfag og musikk som allmenndannende fag.

Det vesentlige ved å se det man er fortrolig med i et nytt lys, er formålet med avhandlingen.

Det teoretiske bakteppet og analysene er en forutsetning for at dette er mulig. Sammen kan

disse kanskje innvirke på pedagogens grunnsyn og forståelseshorisont, og slik bidra til

reviderte oppfatninger og holdninger vedrørende musikkfagplanen i Kunnskapsløftet.
 
English: The main objective of this Master`s thesis is to study the music subject curriculum of the

National Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and

Training (Kunnskapsløftet). The theoretical background consists of aesthetic theory, Bildung

theory and cultural theory.

The research question is: How can one analyze the music curriculum in the perspective of

aesthetic theory, Bildung theory and cultural theory?

The thesis focuses on dichotomies such as autonomy aesthetics/heteronomy aesthetic and

socialization to/socialization through music. The cultural analysis allows for another

interpretation than the aesthetic and Bildung analyses. Here, deconstruction is used as a

research strategy.

The analyses of the study form the basis for a discussion of pedagogical perspectives in music

education, which leads into three possible subject matter didactical positions: music as an

aesthetic subject, music as a cultural subject, and music as liberal education.

To reconsider what elsewhere may appear as familiar is also the aim of the thesis. The

theoretical background and the analyses possibly will allow this re-evaluation to occur. This

might affect fundamental views and understandings of the subject music, and the music

teacher as well, and thus contribute to revised beliefs and attitudes regarding the music subject

curriculum of the National Curriculum for Knowledge Promotion.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, fordypning i musikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit