Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
Abstract
Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har fokus på hvordan vurdering for læring kan brukes i norskfaget, og har analysert tre filmer på nettstedet som viser undervisningspraksis i faget. Problemstillingen min er: Hvilke vurderingsdiskurser knytter Utdanningsdirektoratet an til gjennom filmer publisert på nettstedet Vurdering for læring, og hvordan forholder disse diskursene seg til sentrale norskfaglige diskurser?
Metoden jeg bruker for å finne svar på problemstillingen, er diskursanalyse, for å se på hvordan det snakkes om vurdering i filmene jeg analyserer, og hva slags diskursiv praksis vi kan finne i forhold til bruk av vurdering i de tre klassene. Mine funn drøfter jeg opp mot sentral teori om vurdering for læring, og sentrale norskfaglige diskurser.
Norskfaget er i en særstilling i forhold til andre skolefag når det gjelder å ha ansvar for elevenes danning. Arbeid med denne type mål, er ikke i fokus på nettstedet. Det er primært mål langt nede på målhierarkiet, som atferdsmål og ferdighetsmål, som egner seg best for den type vurdering som vises på nettstedet. Jeg diskuterer i oppgaven om det kan være fruktbart å ha et danningsperspektiv på vurdering, for å sikre at det tas hensyn til de overordnede målene i læreplan for norsk, og i generell del av Kunnskapsløftet, slik at norskfaget ikke dreier seg kun om lett vurderbare mål.
Med utgangspunkt i analysene av de tre filmene, og det generelle inntrykket jeg i tillegg har av nettstedet, vil jeg konkludere med at de diskursene som bæres oppe på nettstedet, er en diskurs som ser på læring som noe som kan måles, at det finnes metoder som passer alle fag, og at generell pedagogikk overskygger det som er spesifikke mål for ulike fag. An analysis of discourses of assessment on the website “Vurdering for læring” (“Assessment for Learning”), from a Norwegian subject perspective.
The focus of this dissertation is “assessment for learning”. Utdanningsdirektoratet (The Ministry of Education in Norway) has a website called Vurdering for læring (Assessment for Learning). In my study I have wished to find out what type of assessment discourses are shown on the website.
My focus is on how Assessment for Learning can be used in the subject Norwegian. I have analyzed three films on the website which show teaching practices in the subject. My research question is: Which discourses about assessment Utdanningsdirektoratet are implicit videos published on the website Vurdering for læring, and how do these discourses relate to central Norwegian subject discourses?
The method I use to find the answers to this question, is discourse analysis, to see how teachers and pupils talk about assessment in the films I analyze, and the kind of discursive practice we can find in relation to the use of assessment in the classes in the three films. I discuss my findings in relation to central theories of assessment for learning, and central Norwegian subject discourses.
The Norwegian subject is in a unique position in comparison to other school subjects, with respect to its responsibility for students' Bildung. Working towards those types of goals are not in focus on the website. It is goals a long way down the goals hierarchy, which are best suited for the type of assessment shown on this site. I discuss in this dissertation that it may be useful to have a Bildung perspective on assessment, to ensure that attention is paid to the overall objectives of the curriculum for the Norwegian subject, and the general section of Kunnskapsløftet, because the Norwegian subject should not only be concerned with readily measurable goals.
Based on my analysis of the three films, and the general impression I have of the website, I would conclude that the discourses that are implicit in the videos on the website, are discourses which look at learning as something that can be measured. They also imply that there are methods suited to all subjects, and that general education outweighs the specific goals for different subjects.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2013