• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Benchmarking. Et verktøy for måloppnåelse og forbedring også i Sykehuset Innlandet HF?

Grøtta, Jon; Smeby, Stein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Benchmarking masteroppgave 2011.pdf (584.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132402
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i offentlig ledelse og styring (Master of public administration) [163]
Abstract
Denne oppgaven setter fokus på hva som kjennetegner oppfatninger om benchmarking hos

ledere og controllere i Sykehuset Innlandet HF. Bakgrunnen for fokuset er at det i NOU

2000:19 blir gitt føringer for bruk av benchmarking som styringsverktøy i offentlig

virksomhet.

Med utgangspunkt i de tre organisasjonsteoretiske perspektivene det instrumentelle, det

kulturelle og det mytiske , ble det satt opp i alt ni empiriske forventninger til hva som

kjennetegner oppfatningene. Etter et strategisk utvalg blant ledere og controllere ble det

gjennomført 16 dybdeintervjuer.

De empiriske funnene fra intervjuene viser at det generelt er et lavt kunnskapsnivå i forhold

til kunnskapsstatus på området benchmarking særlig når det gjelder lederne. Controllerne

har gjennom sin økonomiske utdanning bedre kunnskaper og ser derfor også et videre

spekter av muligheter for bruk av benchmarking.

Uavhengig av demografisk profil og ledernivå så er alle opptatt av ulike typer

sammenligning og styring som uttrykk for benchmarking. Selv om mange ser den positive

muligheten for kvalitetsforbedring gjennom benchmarking, så er lederne og særlig de på

nivå 3 skeptiske til benchmarking.

De instrumentelle faktorene er de som har størst påvirkning på oppfatningene, og de er

forankret i den generelle kunnskapsstatus. Samtidig forsterkes de instrumentelle

forventningene gjennom de kulturelle faktorene ved at sykehsuet er en ekspertorganisasjon

som vektlegger fagkunnskap som legitimt beslutnings- og handlingsgrunnlag.

Oppfatningene er ikke rene reflekser av kunnskapsstatus i tråd med de instrumentelle

forventningene, men også fortolkninger av kunnskapsstatus i tråd med institusjonelle

forventninger. Vi finner også at de kulturelle faktorene har så stor gjennomslagskraft at den

motemessige påvirkningen blir liten.

Under gitte forutsetninger finner vi også at benchmarking kan benyttes både som

styringsverktøy og i kvalitetsforbedringsarbeid i Sykehuset Innlande HF.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit