Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolmgren, Inger Torun T.
dc.date.accessioned2013-06-27T11:02:48Z
dc.date.available2013-06-27T11:02:48Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132437
dc.descriptionMastergradsoppgave MPA, 2013. Erfaringsbasert master, 30 st.p.no_NO
dc.description.abstractHvorvidt innføring av et styringssystem med mål og resultatoppfølging i to kommuner har likheter var i seg selv ikke så interessant. Om det har skjedd en reformaktig transformering i de kommunene som har fått dette innført ved hjelp av kommunenes sentralforbund (KS), pirret derimot min nysgjerrighet. Funnene jeg har gjort i min empiriske undersøkelse kan tyde på at kommuner som har innført dette styringssystemet får mange likheter, men får de en lik ”KS-drakt”? Jeg så tegn på reformering, når jeg for noen år siden fulgte en implementeringsprosess i to kommuner som innførte dette styringssystemet med hjelp av konsulenter fra KS. Mine funn kan antyde at denne reformen stort sett har fått innpass i norske kommuner. Det kan ha skjedd en reformering som beskrevet i Røviks virusteori, der ledelsesideer eller reformer som nye styringsverktøy innføres og gjennomgår ”virale” prosesser som smittsomhet, immunitet, replikasjon, inkubasjon, mutasjon og dvale. ( Røvik 2009) De to kommunene jeg undersøkte hadde mange like systemer, og førte en ganske lik praksis, på tross av at kommunene var ulikt organisert. Vil dette si at en kommune som ikke har fulgt strømningene i Norge, med å flate ut organisasjonen til en bedriftsinspirert resultatstyringsorganisering i to nivåer, vil få likheter med disse ved å innføre mål- og resultatstyring? Målet med å flate ut organisasjonen er blant annet å få en annen politikerrolle med større grad av helhetssyn. Den nye politikeren skulle være helhetsorientert og aktivt markere avstand til faglige og sektorspesifikke problemstillinger. Oppnås dette ved å innføre styringssystemet med mål og resultatstyring? Vil politikeren ha større oppmerksomhet på helhet og sammenheng? – Ja kanskje ved å kunne påvirke målprosesser, og få rapportert resultater på avklarte målindikatorer, i et forbedringsarbeid som har til hensikt å gi innbyggerne bedre tjenester? I min undersøkelse ville jeg bruke metodikken i komparativ studie. Jeg valgte derfor å gjøre en komparativ casestudie for å se på forskjeller og likheter mellom de to kommunene etter innføring av mål- og resultatstyring. Prosessen med intervju og dokumentanalyse har vært svært givende og lærerik. Jeg har fått innblikk i den praktiske utførelsen av styringssystemet, blitt vist hvordan det ledes, og fått betraktninger og refleksjoner om de erfaringene som hver leder har gjort. Spesielt interessant har det vært å høre intervjukandidatenes tanker om suksesskriterier og fallgruver. Jeg har valgt å legge disse uttalelsene som vedlegg til oppgaven fordi jeg mener at dette også kan være av interesse for andre. Arbeidet med studien har blant annet gitt meg en utvidet forståelse av samarbeidet mellom politikk og administrasjon. Jeg ser nå et enda større behov for å sette fokus på rolleforståelse og samarbeid innen dette feltet.no_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract): Whether the introduction of a management system with objectives and performance management in two municipalities has similarities is in itself not that interesting. However, the question if there has been a reform-like transformation in these municipalities using KS, piqued my curiosity. The discoveries I made in the empirical study suggests that municipalities adopting this management system end up with many similarities, but do they get the similar "KS- look"? I noted indications of reform when I, a few years ago, followed closely the implementation process in two municipalities that introduced the management system with the help of consultants from KS. My findings may suggest that this reform has been substantially enforced. It may have been a reform, as described in Røvik's virus theory, where management ideas or reforms are introduced as directional tools, going through different "viral" processes, such as infectivity, immunity, replication, incubation, mutation and quiescence. (Røvik 2009) The two municipalities I examined had many similar systems and led a fairly uniform practice, despite the fact that the municipalities were differently organized. Does this mean that a municipality that has not followed trends in Norway, flattening the organization to a business inspired performance management organization in two levels, will have similarities with those which have, by introducing this management system? The basis for the levelling is argued, amongst other things, to bring about another role of the politician, with a greater level of comprehension. The new politician would be extensively oriented and actively distance himself from academic and industry specific issues. Is this achieved by implementing management by objectives and results? Will the politician have greater opportunity to focus attention on unity and coherence? - Yes maybe by having influence in the process of setting goals, and by getting results reported by objective indicators, in the progress intended to provide better services to the citizens? In this analysis, I wanted to use the methodology of the comparative study. Therefor I chose to do a comparative case study to investigate the differences and similarities between the two municipalities after the implementation of the objective- and result focused management. The process of interviews and document analysis has been very rewarding and educational. I have gained insight of the practical implementation of the management system, have been shown how it is managed, and received observations and reflections about the experiences that each leader has observed. Particularly interesting, in the work with the thesis, was hearing the interview candidates thoughts on factors for success and pitfalls. I have chosen to attach these statements because I believe that this also may be of interest to others. The thesis work has given me a broader understanding of the synergy between politics and administration. I now see an even greater need to focus on the understanding of role identities and cooperation in this field.en
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectkommunerno_NO
dc.subjectreformerno_NO
dc.subjectkommunenes sentralforbundno_NO
dc.subjectstyringssystemerno_NO
dc.subjectorganiseringno_NO
dc.titleSammenligning av to kommuner etter innføring av mål- og resultatstyring som styringssystem: En studie av hvordan mål- og resultatstyringen utøves i praksis, med funn av likheter og ulikheter etter implementering av styringssystemetno_NO
dc.title.alternativeComparing the two municipalities after the introduction of targets and performance management as a management system: A study of how the objectives and performance management is exercised in practice, with the discovery of similarities and differences after the implementation of the management systemen
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240no_NO
dc.source.pagenumber84 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel