Etterutdanningskurs i psykisk helsearbeid - rus. En kvalitativ evalueringsstudie
Abstract
SAMMENDRAG
Bakgrunn og hensikt
Tema for denne oppgaven har vært å gjennomføre en evalueringsstudie av
etterutdanningkurs i psykisk helse og rus, gjennomført i regi av Hoved-
Undervisningssykehjemmet region sør.
Hensikten med studien er å få en mer inngående forståelse av hvilke faktorer ved
etterutdanningskurs i psykisk helsearbeid og rus, som synes å innvirke til godt
læringsutbytte og forbedret kompetanse. Evalueringsstudien søker å ha et resultatorientert
fokus, og vil således være et bidrag i kvalitetsforbedringsarbeidet innen kompetanseheving
av helsepersonell.
Metode
Studien er utformet som en kvalitativ evalueringsstudie. Datainnsamling er gjort ved
individuelle intervjuer blant helsearbeidere som gjennomførte dette etterutdanningskurset.
Det innhentede datamaterialet er bearbeidet ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse inspirert
av Malterud (2011).
Resultater
Psykisk helse og rusarbeid er et tema stadig flere helsearbeidere møter i sin hverdag. Dette
er en erkjennelse som både fremkommer hos helsepersonell selv, men er også poengtert fra
de nasjonale myndigheter. Det er i studien pekt på at dette er et fagfelt som er endring og
behovet for kunnskap er i økning. Studien viser at formidling av kunnskap gjennom en
kombinasjon av undervisning, felles refleksjon og som er forankret i praksis og løftet frem i
en tverrfaglig kontekst, har gitt kursdeltakerne økt kompetanse som er relevant for deres
arbeid. English: ABSTRACT
Background and purpose
The theme for this task has been to conduct an evaluation study of a post-graduate training
course in mental health and substance abuse, conducted by the Hoved-
Undervisningssykehjemmet for region sør.
The purpose of this study is to gain a more thorough understanding of the factors in
continuing training courses in mental health and substance abuse, which seems to affect the
good outcomes and improved skills. This evaluation study seeks to have a results-oriented
focus, and will thus be a contribution to quality improvement efforts within the competence
of health professionals.
Method
The study is designed as a qualitative evaluation study. Data collection is done by individual
interviews among health care workers who completed this post-graduate training course.
The collected data is processed using qualitative content analysis inspired by Malterud
(2011).
Result
Mental health care and substance abuse is an issue more and more health professionals
encounter in their daily work. This is a recognition that both are presented by healthcare
professional, but also pointed out by national authorities. It is in the study pointed out that
this is a field that is changing and the need for knowledge is increased. This study shows
that the dissemination of knowledge through a combination of teaching, shared reflection
and which is rooted in practice and highlighted in an interdisciplinary context, has given the
participants increased skills relevant to their work.