Nyhetsgrafikk: Fakta som overtalelse
Abstract
Norsk: Informasjonsgrafikk har gjennom historien blitt benyttet som en pedagogisk metode for å
formidle kompleks informasjon. Sjangeren kalles nyhetsgrafikk når den benyttes av pressen i
massemedia. Ved bruk av ulike teorier og egne analyser av tekster, i hovedsak fra
Nyhetsgrafikk.no, har jeg påpekt hvordan bilde og verbaltekst i nyhetsgrafikk forsterker og
forankrer hverandre i et semiotisk perspektiv, hvilke normer som kan knytte dagens
nyhetsgrafikk til en sjangerbestemmelse og hvordan journalistene benytter sjangertrekkene
som retoriske virkemidler for å overtale leseren. English: Information graphics has historically been employed as a pedagogical method for conveying
complex information. When used by the press in the mass media, this text type is called
news graphics. This thesis presents the results from an investigation of texts, primarily taken
from Nyhetsgrafikk.no, which have been analyzed using a variety of theories. Here I show
how visual images and verbal text reinforce each other in a semiotic perspective, describe
the norms which allow for the classification of today’s news graphics as a separate genre,
and explain how journalists use the genre as a rhetorical means to persuade.
Description
Mastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.