• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyhetsgrafikk: Fakta som overtalelse

Rogne, Jørgen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rogne.PDF (10.67Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132625
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK [54]
Abstract
Norsk: Informasjonsgrafikk har gjennom historien blitt benyttet som en pedagogisk metode for å

formidle kompleks informasjon. Sjangeren kalles nyhetsgrafikk når den benyttes av pressen i

massemedia. Ved bruk av ulike teorier og egne analyser av tekster, i hovedsak fra

Nyhetsgrafikk.no, har jeg påpekt hvordan bilde og verbaltekst i nyhetsgrafikk forsterker og

forankrer hverandre i et semiotisk perspektiv, hvilke normer som kan knytte dagens

nyhetsgrafikk til en sjangerbestemmelse og hvordan journalistene benytter sjangertrekkene

som retoriske virkemidler for å overtale leseren.
 
English: Information graphics has historically been employed as a pedagogical method for conveying

complex information. When used by the press in the mass media, this text type is called

news graphics. This thesis presents the results from an investigation of texts, primarily taken

from Nyhetsgrafikk.no, which have been analyzed using a variety of theories. Here I show

how visual images and verbal text reinforce each other in a semiotic perspective, describe

the norms which allow for the classification of today’s news graphics as a separate genre,

and explain how journalists use the genre as a rhetorical means to persuade.
 
Description
Mastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit