Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 25
-
Anerkjennelse i en standardisert verden
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne masteroppgaven i tilpasset opplæring har jeg anvendt Axel Honneths sosial filosofi og kritiske teori for å tilnærme meg to fenomener, anerkjennelse og kartlegging. Formålet med oppgaven har vært å løfte ... -
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
Barnehagen som arena for intensiv habilitering. Hvordan fungerer barnehagen som arena for oppfølging av intensive habiliteringstiltak for barn med store funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2007)Studien omhandler oppfølging av intensive habiliteringstiltak i barnehagen. Bakgrunnen for valg av tema er min interesse for habilitering som fagfelt, men også en spesiell interesse for et pilotprosjekt i forhold til ... -
«Det er vurdering som er vanskeligst» Læreres forståelse av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrift
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrifter. Den er bygd opp på grunnlag av data fra fem dybdeintervjuer med lærere som underviser ungdomsbedrift på ... -
Elevers opplevelse av vurdering med karakter. ”Karakterer gjør ting mer seriøst, det er som en dom”.
(Master thesis, 2019)Norsk: Elever som begynner på ungdomsskolen er veldig opptatt av hva som blir annerledes fra tidligere, og da kommer bruken av karakterer opp som en markant endring. I ungdomsskolen opplever man til stadighet hvor opptatt ... -
Elev–lærer-relasjoner på mellomtrinnet og ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er elev–lærer-relasjoner sett fra elevens ståsted. Det har vært undersøkt om det er forskjeller på hvordan ulike elevgrupper vurderer sin relasjon til kontaktlærer, og om det er ... -
Feiring av FN-dagen ved en flerkulturell skole fra et elevperspektiv
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Innlandet og handler om anerkjennelse og inkludering i skolen. Oppgaven er en kvalitativ kasusstudie som ser på feiringen av FN-dagen på en ... -
Foreldresamtalen som faglig samtale om tro og livssyn
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet innenfor temaet tilpasset opplæring. Jeg har brukt kvalitativ metode for å få svar på forskningsspørsmålet som er: Hvis en lærer av faglige grunner ønsker ... -
«Gym er fortsatt gøy, men ikke YES»: En kvalitativ undersøkelse om hvordan 9. klassinger opplever kroppsøving nå sammenlignet med på barnetrinnet
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne kvalitative studien har tatt for seg hvordan motivasjonen til kroppsøving endrer seg fra barne- til ungdomsskolen. Resultatene av besvarelsene fra åtte elever på 9. trinn, viser at kroppsøving i barneskolen ... -
Hvordan opplever elevene på 7.- og 8. trinn motivasjon og mestring i matteundervisningen?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet, Hamar. Oppgaven er en studie der både kvalitativ og kvantitativ metode er benyttet, også kalt mixed methods. Formålet er å studere ... -
Hvordan opplever lærerne i videregående skole sin relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og hvordan mener lærerne det kan ha påvirket elevenes læringsstrategier?
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne masteroppgave er å finne ut om det på en videregående skole har endret lærernes relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og om det videre har påvirket ... -
Implementering av LP-modellen. En casestudie
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er implementering av LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse). Modellen er utviklet av Dr. polit Thomas Nordahl, og bygger på teoretiske og empiriske kunnskaper om atferdsproblematikk. ... -
Inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehagen. En studie av montessoripedagogers refleksjoner om barns språkutvikling og andrespråktilegnelse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark, 2017. Oppgaven er en kvalitativ studie av montessoripedagogers tilnærming til minoritetsspråklige barns andrespråk, og problemstillingen ... -
Kjønnsforskjeller i språklige og sosiale ferdigheter i barnehagen - hvordan barna presterer og pedagogen vurderer. En kvantitativ tverrsnittstudie
(Master thesis, 2019)Norsk: Problemstilling Studiens tema har vært å se om det er forskjeller på gutter og jenters faglige og sosiale ferdigheter i barnehagealder, og hvordan pedagogen vurderer de samme ferdighetene hos barna. Med faglige ... -
«Likheter og forskjeller i tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på steinerskolen, med vekt på læremidler og arbeidsmåter».
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høyskolen i Innlandet. Formålet med oppgaven er å finne likheter og forskjeller i forståelsen og tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på ... -
"Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst" : hvordan opplever minoritetsspråklige voksne deltakere i norskopplæringen å kunne bruke morsmålet når de skal lære å lese og skrive?
(Master thesis, 2013)Norsk: Studien har tittelen «Litterasitetsutvikling i en tospråklig kontekst» og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Gjennom videreutdanning og egne erfaringer som pedagog, har jeg opparbeidet ... -
Livsmestring i skolen
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne oppgaven er å få lærere og rektorers meninger og erfaringer om hva de vektlegger for å fremme livsmestring hos elevene. Samtidig setter jeg blikket mot de nye læreplanene som kommer inn i skolene ... -
Lærernes arbeid med sosial kompetanse «…det må ligge i bunnen for alt vi gjør»
(Master thesis, 2016)Norsk: «Lærernes arbeid med sosial kompetanse “…det må ligge i bunnen for alt vi gjør”», er en mastergradsoppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for oppgaven er at skolens styringsdokumenter ... -
Lærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter ... -
Samarbeid mellom skole og arbeidsliv i metoden studentbedrift
(Master thesis, 2017)Norsk: Studien tar for seg samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i ungdomsbedrifter. Ungdomsbedrifter er en metode som benyttes på videregående skoler. De som deltar i samarbeidet er lærerne fra skolen side og mentorer ...