Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
© Forfatterne
Recent Submissions
-
Særskilt norskopplæring og tilpasset opplæring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn i ordinær klasse. En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven har som hensikt å finne ut hvilke opplevelser og erfaringer et utvalg av barneskolelærere har med tilpasset opplæring for ... -
«Jeg tror alle kan lære alt, man lærer bare på forskjellige måter» En kvalitativ undersøkelse om elever med ADHD og deres skolegang
(Master thesis, 2020)Norsk: I den norske skolen har man som lærer forskrifter, lover og læreplaner og forholde seg til. Opplæringsloven tar for seg blant annet elevens rettigheter om tilpasset opplæring (§1-3) og elevens rett til spesialundervisning ... -
Elevers opplevelse av vurdering med karakter. ”Karakterer gjør ting mer seriøst, det er som en dom”.
(Master thesis, 2019)Norsk: Elever som begynner på ungdomsskolen er veldig opptatt av hva som blir annerledes fra tidligere, og da kommer bruken av karakterer opp som en markant endring. I ungdomsskolen opplever man til stadighet hvor opptatt ... -
Tilpasset opplæring for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å tilpasse opplæringen for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd. Målet med denne studien er å få en dypere forståelse basert på informantenes ... -
Hvordan opplever lærerne i videregående skole sin relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og hvordan mener lærerne det kan ha påvirket elevenes læringsstrategier?
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne masteroppgave er å finne ut om det på en videregående skole har endret lærernes relasjonskompetanse i møte med elevene etter endt videreutdanning i veiledning, og om det videre har påvirket ... -
Å se de som ikke krever å bli sett: Anerkjennelse av de stille elevene i skolen
(Master thesis, 2019)English: The topic in this master's thesis in adopted education is recognition of the quiet pupils in school. This theme has been investigated based on the following research question: How do teachers experience their ... -
Feiring av FN-dagen ved en flerkulturell skole fra et elevperspektiv
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Innlandet og handler om anerkjennelse og inkludering i skolen. Oppgaven er en kvalitativ kasusstudie som ser på feiringen av FN-dagen på en ... -
Livsmestring i skolen
(Master thesis, 2019)Norsk: Formålet med denne oppgaven er å få lærere og rektorers meninger og erfaringer om hva de vektlegger for å fremme livsmestring hos elevene. Samtidig setter jeg blikket mot de nye læreplanene som kommer inn i skolene ... -
Lærernes trinnsamarbeid som arena for praksis- og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om skoleutvikling, med et fokus på grunnskolelærerens praksis- og kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan trinnsamarbeidet gir muligheter ... -
«Likheter og forskjeller i tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på steinerskolen, med vekt på læremidler og arbeidsmåter».
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høyskolen i Innlandet. Formålet med oppgaven er å finne likheter og forskjeller i forståelsen og tilnærmingen til tilpasset opplæring på offentlig skole og på ... -
Kjønnsforskjeller i språklige og sosiale ferdigheter i barnehagen - hvordan barna presterer og pedagogen vurderer. En kvantitativ tverrsnittstudie
(Master thesis, 2019)Norsk: Problemstilling Studiens tema har vært å se om det er forskjeller på gutter og jenters faglige og sosiale ferdigheter i barnehagealder, og hvordan pedagogen vurderer de samme ferdighetene hos barna. Med faglige ... -
«HIGH FIVE!» - Den viktige relasjonen: En kvalitativ studie av relasjonsbygging mellom elev og lærer
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en mastergradsoppgave i studiet Tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven har som formål å finne ut hvordan elever og lærere ser på fenomenet relasjoner og den har også sett på anerkjennelse ... -
«Det er vurdering som er vanskeligst» Læreres forståelse av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrift
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrifter. Den er bygd opp på grunnlag av data fra fem dybdeintervjuer med lærere som underviser ungdomsbedrift på ... -
Læreres digitale kompetanse i en digital skolehverdag
(Master thesis, 2019)Norsk: For elever i grunnskolen vil digital kompetanse være å kunne bruke digitale verktøy i konkrete læringssituasjoner. Læreren må kunne legge til rette for bruk av digitale verktøy på en måte som er didaktisk god, i ... -
Inkluderende strategier i undervisningen
(Master thesis, 2019)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å få et større innblikk i hva inkluderende strategier er, og se hvilke erfaringer lærere i ... -
«Gym er fortsatt gøy, men ikke YES»: En kvalitativ undersøkelse om hvordan 9. klassinger opplever kroppsøving nå sammenlignet med på barnetrinnet
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne kvalitative studien har tatt for seg hvordan motivasjonen til kroppsøving endrer seg fra barne- til ungdomsskolen. Resultatene av besvarelsene fra åtte elever på 9. trinn, viser at kroppsøving i barneskolen ... -
Læreren som fondsforvalter
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring har hatt som mål å undersøke hvordan lærere som benytter hjemmebesøk som praksis opplever at dette gir innsikt i elevenes kunnskaps- og identitetsressurser og hvilken ... -
Sosiale ferdigheter i et flerkulturelt perspektiv
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Det legges vekt på elevenes erfaringsbakgrunn og hvordan elevenes bakgrunn kan påvirke sosialisering og utvikling ... -
Strategisk læring i musikk. ”Øving er... noe jeg burde gjort”. En kvalitativ studie av musikkelevers forhold til egen øving.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet masterutdanning i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Formålet med denne forskningen er å se på elevers forhold til, og tanker om, egen strategiske øving på instrument. ... -
Musikk og dannelse. Et kvalitativt brevmetodisk forskningsprosjekt om musikkens betydning for individets dannelsesprosess.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet 2018. Oppgavens formål er å undersøke musikkens betydning for individets dannelse. Dannelsen av ethvert individ er en del av skolens mål. ...