Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH
© Forfatterne
Recent Submissions
-
Anerkjennelse i møte med et flerkulturelt mangfold «Hvordan har du opplevd anerkjennelse og inkludering som minoritetselev i skolen?»
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan nyankomne minoritetsspråklige elever opplever anerkjennelse i den norske grunnskolen. Med utgangspunkt i teorien om anerkjennelse som en nøkkelfaktor for å skape inkluderende ... -
Utagerende atferd
(Master thesis, 2024) -
Fysisk aktivitet og læring - En undersøkelse om hvordan et tiltak med mer bevegelse vil være en form for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken rundt læreres oppfatning av hvordan bruken av fysisk aktivitet i undervisningen påvirker elevers læring. Formålet med studien er å undersøke lærernes synspunkter angående å ... -
Skolens tilrettelegging for inkludering og tilpasning for elever med ADHD, som følger ordinær undervisning, i overgangen fra barne- til ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette masterprosjektet har utforsket overgangen til ungdomsskolen for elever med ADHD som følger ordinær undervisning. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hva som blir vektlagt i overgangen og hvordan ... -
Læreres oppfatninger av handlingsrom og læringsbarrierer i skolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg læreres forståelse av begrepet læringsbarrierer, og setter dette i relasjon til teoretiske perspektiver fra Adelman og Taylor (2017). Studien undersøker også hvordan ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
“Ingen vil være en vanskelig forelder” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelse av et utvidet samarbeid mellom skole og hjem, med utgangspunkt i foreldre til elever med atferdsutfordringer
(Master thesis, 2024)Mange opplever at atferdsutfordringer har betydelig innvirkning for både for foreldre, elever og lærere. Forskning peker på at foreldre til barn med atferdsvansker ofte opplever samarbeidet med skolen som vanskeligere enn ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Læreres erfaringer med å skape relasjoner med gutter som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om læreres erfaringer med å skape relasjoner til gutter som viser innagerende atferd. Innledningsvis blir de to begrepene «relasjon» og «innagerende atferd» presentert, ... -
«Internasjonal uke - en vei inn til ulike kulturer eller bare et spill for galleriet? Sett i lys av to Osloskoler»
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven utforsker internasjonal uke ved to forskjellige skoler i Oslo gjennom en kvalitativ studie. Den evaluerer om en slik uke kan bidra til ekte kulturell forståelse og inkludering, eller om den rett og slett ... -
Hvilke faktorer er viktig for flerkulturelle elevers opplevelse av tilhørighet til skolen?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer seks flerkulturelle elever vektlegger for å oppleve tilhørighet til skolen. I takt med økt innvandring, har skolene i Norge blitt mer flerkulturelle. Til tross ... -
Pedagogiske atmosfærer i møter med posthumane perspektiver i barnehager
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masterundersøkelsen har som mål å prøve ut en empirisk og teoretisk forskyvning koblet til pedagogiske atmosfærer som relasjonsteoretisk fenomen i barnehagefeltet. Masterundersøkelsens søkelys på pedagogers ... -
STL+ i den første skrive- og leseopplæringen
(Master thesis, 2020)Norsk: Skriving og lesing er viktige ferdigheter å beherske for å kunne fungere i dagens samfunn. Dette sammen med den økende digitaliseringen, som skjer i både skole og samfunn generelt, fører til innføring av nye metoder ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Læringsbrett i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring handler om bruken av læringsbrett i lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen oppgaven har tatt utgangspunkt i er: Hvordan bruker lærere læringsbrett i lese- ... -
Barnehagelæreres forståelse av eksternalisert atferd i en barnehagekontekst
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er eksternalisert atferd i barnehagesammeneheng. Formålet har vært å få en dypere innsikt i barnehagelæreres forståelse av fenomenet eksternalisert atferd, og hva de ... -
Bruk av uteskole (utvidet klasserom) i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om uteskole (utvidet klasserom), hvor fokuset er på barneskolelæreres og skolelederes (rektorer) erfaringer og begrunnelser for bruk av uteskole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorfor ... -
Elevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik ... -
Arabiskspråklige foreldres erfaringer og opplevelser - En kvalitativ studie av skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Den norske skolen er stadig i utvikling for å inkludere alle barn og deres familier inn mot skolen og dets mandat. Politiske styringsdokumenter, lover og lærerplaner legger grunnmuren for opplæringen samt ...