Læringsstiler eller ikke? Hvilken forskjell gjør det i undervisningen?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132658Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: I mange tiår har tilpasset opplæring stått i nedfelt i offentlige læreplaner, og skolene har stått foran en utfordring for å få gjennomført dette. Tilpasset opplæring er et begrep de aller fleste har en mening om, og mange er usikre på hvordan de skal gripe det an. For å kunne tilpasse undervisningen til enkelteleven, har det vært en økende interesse for fremgangsmåter og modeller som kan brukes for å nå målet. Ett verktøy har vært å ta i bruk læringsstilmodellen til Rita og Kenneth Dunn fra USA. Via amerikansk forskning har det blitt kjent at elever har bedret prestasjonene sine og fått en bedre holdning til læring. At det finnes relativt lite forskning på området her i Norge, gjorde at det ble interessant å undersøke om det hadde samme positive virkning her. Denne masteroppgavens mål er å finne ut om undervisningsopplegg som er inspirert av Dunn og Dunns læringsstilmodell, skiller seg mye fra tradisjonelle undervisningsopplegg.
Dette ble bakgrunnen for problemstillingen: Er det forskjell i undervisningsopplegg på en ungdomsskole om det planlegges ut fra læringsstilteori eller ikke? Eventuelt hvilke forskjeller?
English: For decades, adapted education has been laid down in governmental plans, and teachers have had the challenge of trying to fulfil these plans. Many teachers have different opinions about adapted education, and many of them are uncertain as to how they manage to meet this challenge in everyday life. In order to adapt education for everybody, there has been a growing interest in different ways of reaching the goal. One approach has been a learning style model, developed by Rita and Kenneth Dunn, USA. Through American research, it has been shown that students have improved their efforts and gained a positive attitude towards learning. Due to the fact that little research in this field has been done in Norway, it was interesting to explore if the same were true here. The purpose of this Master’s thesis is to find out if teaching inspired by a learning style model differs from traditional teaching. That is why I chose to discuss this problem: Are there differences between how teachers teach in a junior high school whether the teacher is inspired by a learning style theory or not?If there are, what are the differences?
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2008