Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOtnæs, Hege Harsvik
dc.date.accessioned2009-10-05T13:33:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132670
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009en
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven belyser hvordan en modell for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka kan utvikles med sikte på å redusere opplevde hindringer og motstand av en gjennomføring og videreføring av inkluderingsarbeidet i skolen. Dette er gjort ved å ta i bruk resultater fra et utvalg kvalitative forskningsrapporter fra skolers bruk av Inkluderingshåndboka. Rapportene viser at de fleste skoler som er undersøkt, møter praktiske problemer eller hindringer underveis i sitt utviklingsarbeid. Med disse rapportene som bakgrunn, introduseres en modell for kvalitetsutvikling i psykososialt arbeid, utarbeidet av Per Nygren, professor ved Høgskolen i Lillehammer. Modellen bygger på en ideologi som tar utgangspunkt i et helhetssyn når det gjelder kvalitetsarbeid knyttet til det private næringsliv, men den er tilpasset et psykososialt fagfelt. Utfordringen for både utdanningssystem og helsevesen ligger i hvordan man kan utforme strategier som kan imøtekomme kvalitetssikringskrav i den offentlige sektoren. Dette er forhold som ikke lar seg måle på samme måte som i næringslivet. Oppgaven søker å åpne opp for en sammensmelting av modeller fra to ulike profesjoner i et forsøk på å videreutvikle et verktøy for skoleutvikling hvor en større kvalitetssikring av inkluderingsarbeidet står i fokus. Arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka har i denne oppgaven blitt videreutviklet med hjelp av momenter fra Nygrens modell. Ideen er at en fusjon mellom modellene bidrar til refleksjoner satt i system som gjør det lettere å fullføre et igangsatt prosjekt. En utvidet modell har til hensikt å gi en bedre systemforståelse av den inkluderende skolen gjennom å fungere som styringsinstrument i systematisk kvalitetsarbeid. Forhold mellom teori og praksis synliggjøres gjennom et kontinuerlig evalueringsarbeid, og kunnskap/kompetanse blir delt av personalet, elever og foresatte gjennom dokumentasjon. Erfaringer blir oppbevart, og man kan bygge videre på disse. Det antas at det da blir enklere for aktørene å forsere hindringene og dermed å skape en felles forankring rundt hva som er målsettingen i inkluderingsarbeidet. English: How can the Index for Inclusion1 become a better tool? This Master’s dissertation sheds light on how a model for the work process in the Index for Inclusion can be developed with the aim of reducing experienced barriers and opposition to an implementation and continuation of the school system’s work towards inclusion. This is accomplished by utilizing results from a selection of qualitative research reports about how schools use the Index for Inclusion. The reports show that the majority of schools which have been examined encounter practical problems or obstacles in the process of their development work. These reports provide the background for the introduction of a model for qualitative development in psychosocial work, which has been developed by Professor Per Nygren of Lillehammer University College. The model builds upon an ideology whose basis lies in a holistic view about quality assurance in the private sector, but which has been adapted to the psychosocial field. The challenge for both the education system and health sectors lies in the formation of strategies that can meet the demands for quality assurance from the public sector. Such demands cannot be measured in the same way as in the private sector. This paper seeks to open the way for a merging of two models from two separate professions in an attempt to further develop a tool for school development where quality assurance in inclusion is put in greater focus. The work process in the Index has here been further developed with the aid of aspects of Nygren’s model. The idea is that a fusion of the models will contribute to systematic reflection which will facilitate the completion of projects which have been begun. An expanded model has the goal of giving a better systematic understanding of the inclusive school by functioning as a controlling factor in systematic quality assurance. The relationship between theory and practice is made visible through continual evaluation, and knowledge/competence is shared by the staff, students, and parents through documentation. Experiences are stored away and can be built upon. It is assumed that it will then become easier for the participants to overcome obstacles and to thereby create a common understanding of the goals of inclusion.en
dc.format.extent611931 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectKvalitetsarbeiden
dc.subjectKvalitetssikringen
dc.subjectInkluderingsarbeiden
dc.subjectMITOen
dc.titleKan Inkluderingshåndboka bli et bedre verktøy? Hvordan kan modellen for arbeidsprosessen i Inkluderingshåndboka utvikles?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel