Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWood, Randi Catrina
dc.date.accessioned2010-02-08T14:57:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132676
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009en
dc.description.abstractNorsk: Alle barn, uansett funksjonsnivå, har krav på et tilbud i barnehagen som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Rammeplanen fra 2006 presiserer: ”Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert enkelt barn og den aktuelle barnegruppen” (KD 2006). Samlingsstund er en arena der barna samles og hvor det gås gjennom forskjellige ting som opprop, dagen i dag, hvor mange som er til stede og sanger/eventyr som er typiske for den kulturen barna vokser opp i. For barn at med nedsatt språkfunksjon skal få ta del i disse sangene og eventyrene er det vesentlig at de blir formidlet på en måte som gjør at de også får med seg det som skjer. Problemstillingen ble da ”I hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?” For å belyse dette har jeg tatt utgangspunkt i Vygotsky og det han sier om hvor viktig det er at barn med nedsatt funksjonsevne får tilgang til de samme læringsarenaene som andre barn for å få tilgang til den kulturen de vokser opp i. Teoriene om den nærmeste utviklingssone og stillasbygging er viktige momenter her. Et annet viktig moment er organiseringen rundt tilbudene som gis barna. For å belyse dette har jeg sett på system teori, og vurdert i hvilken grad måten samlingsstund blir tilrettelagt på kan innvirke på utbytte barna får av aktiviteten. I NOU 2001:22 står det at: ”…funksjonshemning er ikke bare knyttet til personen og dennes egenskaper, men like mye til omgivelsene og situasjonen. Det er en relasjon mellom person og omgivelser/situasjon.” For å få svar på dette har jeg observert pedagogisk leder i samlingsstund i to barnehager og intervjuet dem etterpå. Jeg ønsket å undersøke hva de synes er viktig i forhold til å lage pedagogiske opplegg som er tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon i samlingsstund. De pedagogiske lederne nevner informasjon og nok personale i forhold til å kunne klare å tilrettelegge ut fra behovene til barna med nedsatt språkfunksjon. Bevisstheten rundt språkbruken til de voksne og det å kunne konkretisere opplegget i størst mulig grad for å lette språkforståelsen til barna, er faktorer som ble nevnt. Resultatene blir sett på i et perspektiv om tilpasset opplæring og hvilke krav det stiller til de pedagogiske lederne og deres bevissthet rundt planlegging og organisering. Hvilke perspektiv man har på tilpasset opplæring er et viktig moment her. Deler av samlingsstund kan derfor ses på som tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon, andre deler ikke.en
dc.description.abstractEnglish: All children, regardless of their abilities, are entitled to attend kindergarten and the activities there should be adapted to their needs and conditions. Rammeplanen 2006 states: “This means that the care and the activities have to be adapted to each of the children and the group in question” (Kunnskapsdepartementet 2006). Circle time is an activity where children gather and where they go through who is present, which day it is and how many are present. Circle time also usually includes songs and stories which are typical of the culture the children grow up in. For children with language impairment to be able to take part in these songs and to understand the stories, it is important that the songs and stories are presented in a way the children will comprehend. The research question is: “To which degree is circle time in kindergarten adapted to children with language impairment?” In order to be able to answer this I have turned to Vygotsky and what he has said about the importance for children with impairments to learn the same things as other children. This is important so that they can get the same access to the culture they are a part of. The theories of the proximal zone of development, and of scaffolding are important factors here. In order to assess if circle time is adapted to children with language impairment, it is important to see how circle time is organized. I have looked closer at systems theory and assessed in which degree the way circle time is organized may influence the benefits the children get from the activity. In NOU 2001:22 it is stated that “… the impairment is not just linked to the person or his/her abilities, but just as much to the social environment and the situations in which the person acts. It is a relation between the person and the social environment/situation” (Kunnskapsdepartementet 2001). I have observed teachers in circle time in two kindergartens and interviewed them afterwards. I wanted to find out what they think is important in the planning and organizing of circle time when there are children with language impairment present. The teachers mention information and enough staff when it comes to being able to organize according to the needs of the children with language impairments. The awareness of how the adults use the language and the importance of being able to make the activity as concrete as possible as a means to ease the understanding for the children with language impairments, was emphasized. The results will be assessed in a view of adapted education and which demands that puts on the teachers and their awareness on planning and organizing. Which perspective they have on adapted education pays a part here. Parts of circle time will therefore be assessed as being adapted to children with language impairments, other parts not.
dc.format.extent2118848 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectMITOen
dc.subjecttilpasset opplæringen
dc.subjectbarnehageren
dc.subjectsamlingsstunden
dc.subjectspråkfunksjonen
dc.titleI hvilken grad kan samlingsstund i barnehagen sies å være tilpasset barn med nedsatt språkfunksjon?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel