Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVigmostad, Inger
dc.date.accessioned2010-03-22T16:04:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132680
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2010en
dc.description.abstractNorsk: Hensikten med denne studien er å finne ut om elevvurdering kan gi muligheter for en forbedring av kvalitet i opplæringen. Den setter fokus på elevsamtaler og om de kan være et redskap som kan bidra til å gjøre opplæringen mer og bedre tilpasset og gi et økt læringsutbytte for elevene. Problemstillingen ble derfor: Hvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Underteksten Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalen setter forskningsspørsmålet inn i en sammenheng siden masteroppgaven har to hovedtemaer. Det er tilpasset opplæring og elevvurdering og prosessen i prosjektet ”Elevvurdering og tilpasset opplæring”. Som deltaker i forskningsprosjektet har jeg studert et utsnitt av den undersøkte vurderingspraksisen på en barneskole. Det empiriske materialet bygger hovedsaklig på lærerlogger fra gjennomførte elevsamtaler som bidrar til å vise kvalitative aspekter i dialogen og relasjonen mellom lærer og elev. For å besvare forskningsspørsmålet er dialogsekvenser analysert ved å benytte didaktisk relasjonstenking med didaktiske kategorier og mønstre for anerkjennende og læringsfremmende dialoger. Resultater viser eksempler på at elevsamtalen som vurderingsverktøy kan fremme læring og refleksjon og har en overvekt av anerkjennende og læringsfremmende mønstre. De er mer fremtredende hos lærerne enn hos elevene. Konklusjonen viser indikasjoner på at skolens vurderingskultur og elevsamtalen som vurderingsverktøy har et videre utviklingspotensial.en
dc.description.abstractEnglish: The aim of this study is to indentify how pupil assessment can contribute to improve quality in education. It focuses on the dialogue process between teacher and pupil and how the dialogue can be an instrument to make the education more and better adapted and help improving the learning outcome for pupils. The research question is: How can pupil assessment contribute to improve adapted education? Assessment for learning and assessment culture put the research question into a context. The thesis has two main topics, adapted education and pupil assessment in addition to the process in the project "Pupil assessment and adapted education". As a participant in the research project, I have studied parts of the research material of assessment practices in a primary school. The empirical material is mainly based on teacher logs from their dialogues with pupils. Qualitative aspects of the dialogue and the relationship between teacher and pupil are emphasized in the study. In attempts to answer the research question the dialogue sequences are categorized by using a didactic relation model and contrasting patterns which appear to provide qualitatively differences. These patterns are described as an appreciative dialogue and a dialogue which enhances learning. The context is interpreted as the implementation process of the research project. Results show examples of dialogues interpreted as an assessment instrument can promote learning and reflection and has a preponderance of the appreciative and learning-enhancing patterns. They are more typical among teachers than pupils. The research shows indications that the assessment culture and dialogue between teacher and pupil as an assessment instrument have a potential for development.
dc.format.extent1972732 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectelevvurderingen
dc.subjectelevsamtaleren
dc.subjectsamhandlingen
dc.subjectelev-læreren
dc.subjectrelasjonen
dc.subjectdialogeren
dc.subjecttilpasset opplæringen
dc.subjectvurdering for læringen
dc.subjectskoleutviklingen
dc.subjectvurderingskulturen
dc.titleHvordan kan elevvurdering bidra til en bedre tilpasset opplæring? Vurdering for læring og kultur for vurdering med utgangspunkt i elevsamtalenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel