Når skolen ikke innfrir.... : Knekker lærerne foreldrekoden i forhold til samarbeidet om barnas læringsmiljø? : Hva gjør skolen for å påvirke en lav utdanningskultur?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132688Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk sammendrag
Målet med denne oppgava er å belyse skolens samarbeid med foreldrene. Flere
undersøkelser viser at elevenes bakgrunn spiller en rolle i forhold til deres skoleprestasjoner og resultater. De viser også at foreldreengasjement har betydning for elevenes motivasjon for
skolearbeid. Dersom skole og hjem har sammenfallende verdier er det også en faktor som virker positivt på elevenes skolegang. Innen flerkulturell forskning pekes det på at skole - hjem samarbeidet fungerer dårlig dersom ikke foreldrene kjenner de norske kodene. Denne studien henter informasjon hos norske foreldre for å belyse skole -hjem samarbeidet. Kan skolen lære noe fra deres utsagn for å legge til rette for bedre tilpasset opplæring, og å nå målet med bedre skoleresultater?
Problemstillingen utfordrer: Når skolen ikke innfrir….., med to tilhørende
forskningsspørsmål: Knekker lærerne foreldrekoden i forhold til samarbeidet om
barnas læringsmiljø? og Hva gjør skolen for å påvirke en lav utdanningskultur?
Studien er en kvalitativ intervjustudie. Det er intervjuet fire foreldre og fire representanter fra skolen, to lærere og to rektorer. Det er foretatt en komparativ analyse der intervjupersonenes utsagn er stilt opp mot hverandre, og drøftet i lys av teoriene. Studien finner sin nisje blant de større undersøkelsene som belyser ulike variabler for å tilpasse opplæringa i forhold til elevenes læringsresultater ved at den søker barneskoleforeldres stemme i et mindre etnisk norsk bygdesamfunn.
Studien har et sosiokulturelt perspektiv. Teoretisk bygger den på Hoëms
sosialiseringsteorier: hvordan relasjoner mellom den primære og sekundære sosialiseringa gir betingelser for å lykkes i skolen avhengig av om elevens sosiale og kulturelle kapital krenkes eller anerkjennes. Oppgava trekker også veksler på teori fra Honneth, Bourdieu, Cummins, Vygotsky, Engen, og empiri fra Nordahl og Bakken.
Hovedfunnet i studien peker i retning av at foreldresamarbeid er utfordrende også for norske foreldre. Det later til at foreldrene har stor tillit til skolen, de setter ord på sin usikkerhet i forhold til hva skolen forventer av dem. Foreldrene på små steder kjenner til hverandre, og de ser det kan være stor heterogenitet i klassens sosiokulturelle bakgrunn. De forstår at læreren kan ha utfordringer med å få til et godt og støttende læringsmiljø. Skolen på sin side kan ha noe å hente ved å invitere foreldrene til et mer aktivt og engasjerende samarbeid rundt
elevens læring. English abstract:
The aim of this thesis is to look into the collaboration between the school and the parents. A
number of researches show that pupils social and cultural background makes a difference in
their achievements. They also indicate that the influence from parental engagement is
important for their results. When home and school have established a common ethical value
it will influence positively for the child’s process in making identity and social progress.
Multicultural research points to the fact that collaboration does not function well when the
parents is not aware of the “codes” for Norwegian communication and behaviour.
This study contains information from Norwegian parents, and how they think about the
collaboration. Is it possible to bring new and interesting knowledge to the schools challenge
in creating better results for the pupils?
The focus in this thesis is provocative: When schools are not achieving results…. The
research question is: Does the teachers break the codes in communicating with the
parents? And What do parents think about the changes the school does to improve
educational level?
An empirical, quality case study based on interviews has been carried out. A total number of
eight people have been interviewed, four parents, two teachers and two headmasters from
two local schools. The information from interviews is analysed in comprehensive
perspective, based on theory. The study is narrow, and brings knowledge from smaller
ethnical Norwegian community.
The study emphasise collaboration between parents and school on education, as a tool to
improve educational level. The theory is based basically on a Norwegian sociologist, Hoëms,
and his theory for socialising people. This study uses his theory as basis for pupil making
progress in school. Other theories discussed are from Honneth, Bourdieu, Cummins,
Vygotsky and Engen, and empery from Nordahl and Bakken.
The information from this study show the challenge the schools have in acknowledging for
parents and their engagement. Parents are trustful, but they are also unsure in what way
school expects them to be involved and engaged. Parents in small communities are aware of
each other, and the social and cultural gap which can be the situation in some classes. They
accept the challenge teachers have making room for teaching and acknowledgement for the pupils. If schools involve parents in a collaborating way it may aid in improving educational results for the pupils.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.