dc.contributor.author | Stai, Anita Torvik | |
dc.date.accessioned | 2011-08-24T09:39:12Z | |
dc.date.available | 2011-08-24T09:39:12Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132698 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Norsk: Mange lærere opplever elever med undervisnings- og læringshemmende atferd i timene. I
norsk skole har det lenge vært en tradisjon å se etter hva som kan være feil med eleven i slike
tilfeller. I denne oppgaven ser jeg bort ifra individperspektivet, og ser på hvilke faktorer
utenfor eleven som kan ha en sammenheng med det jeg i oppgaven kaller en
læringshemmende atferd. Jeg har ønsket å se eleven i et aktørperspektiv, og har hatt
gruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet for å høre hva de tenker rundt uro i timene.
Det er gjort mye forskning om atferdsproblemer. De fleste av dem handler om de alvorlige
atferdsproblemene og diagnosene. Men det er også mange elever uten diagnoser som er
urolige og ukonsentrerte i timene, og som forstyrrer både seg selv og sine omgivelser.
Intervjuene har tatt utgangspunkt i teori om relasjoner, anerkjennelse og sosiokulturell
bakgrunn. Med denne innfallsvinkelen ønsker jeg å bidra til forskningen omkring de urolige
elevene uten diagnoser.
Ved å benytte stimulusmateriell i fokusgrupper har jeg fått elevene til å samtale rundt
relasjoner til jevnaldrende og til lærere, og fått en forståelse av deres verdihierarki når det
gjelder relasjoner. Ved å snakke om anerkjennelse har jeg sett på hvorvidt elevene føler seg
verdsatt av lærere og medelever. Her tar jeg blant annet utgangspunkt i Honneths teori om
anerkjennelse. Til sist har jeg forsøkt å se den læringshemmende atferden i et sosiokulturelt
perspektiv, der Bernsteins språkkoder og Bourdieus teori om habitus og kulturell kapital er
sentrale temaer, samtidig som nyere forskning blir belyst. Tanken er at den læringshemmende
atferden er mer rasjonell enn tidligere antatt, og her viser jeg blant annet til Thomas Nordahl
sine forskningsresultater. | en_US |
dc.description.abstract | English: Many teachers find students with teaching and learning retardant behavior during class. The
Norwegian school system has a long tradition to look for what might be wrong with the
student in such cases. In this paper I ignore the individual perspective, and look at the factors
outside the student which may have a connection with what I call a learning task retardant
behavior. I've wanted to see the pupil in a player's perspective, and has held group interviews
with students in secondary schools to hear what they think about restlessness and noise in
lessons. There has been much research on behavior problems. Most of this is about the severe
behavioral problems and diagnoses. But there are also many students without diagnoses who
are restless and unable to concentrate during class, and that disturbs both themselves and their
surroundings. The interviews have been based on theory about relationships, recognition and
socio-cultural background. With this approach, I wanted to contribute to research on the
troubled students without diagnoses.
Using stimulus material in focus groups I've got students to talk about relationships with peers
and teachers, and had an understanding of their value hierarchy when it comes to
relationships. By talking about the recognition I have looked at whether students feel valued
by teachers and classmates. Here I base my study among other things, based on Honneth’s
theory of recognition. Finally, I have tried to explore the learning retardant behavior in a
socio-cultural perspective, where Bernstein's language codes and Bourdieu’s theory of habitus
and cultural capital are central themes, while more recent research is discussed. The idea is
that the learning-retardant behavior is more rational than previously thought, and here I refer
in part to Thomas Nordahl's research results. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | MITO | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Uro | en_US |
dc.subject | Klasserommet | en_US |
dc.title | Uro i timen: Hva er elevenes egen forståelse av sammenhenger mellom uro i klasserommet og ralsjoner, anerkjennelse og sosial bakgrunn? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 70 | en_US |