Sammenhengen mellom elevers sosiale kompetanse og deres relasjon til læreren
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132700Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Det har i de senere år vært fokus på elevenes læringsutbytte og trivsel i norsk skole. Det er
mange elever som trives godt i skolen, men det er også elever som trives dårlig. Forskjellen
mellom gutters og jenters skoleresultater blir større, og frafallet i videregående skole er
bekymringsfullt. Forskning på området (Hattie 2009, Nordenbo 2008, Nordahl 2000) har vist
at læreren er den viktigste faktoren i forhold til elevers læringsutbytte og trivsel i skolen.
Elever trenger både faglig og sosial kompetanse. Vi utvikler sosial kompetanse i
samhandling med vårt miljø. Relasjoner påvirker konteksten, og konteksten påvirkes av
relasjoner. Relasjoner er grunnlaget for den sosiale samhandlingen vi har med andre. Elevers
relasjon til lærer er viktig for utvikling av sosial kompetanse. Lærere som har god relasjon til
elevene vil være i posisjon til å veilede dem på det sosiale området. På bakgrunn av dette er
min problemstilling:
Hvilken sammenheng er det mellom elevenes sosiale kompetanse og deres relasjon til
læreren?
Jeg vil se på sammenhengen mellom den sosiale kompetansen som elever velger å vise og
deres relasjon til læreren. Gutter som gruppe gjør det dårligere enn jenter som gruppe i
skolen. Derfor har jeg valgt å se om det er kjønnsforskjeller. Hvis jeg finner forskjeller
mellom gutter og jenter i lærervurdert sosial kompetanse vil jeg prøve å finne svar på den
andre delen av min problemstilling: Hvordan kan disse forskjellene forstås?
Sosial kompetanse kan forstås i ulike perspektiv. Jeg har valgt å dele inn i ulike perspektiv
fordi det kan ha forskjellige konsekvenser for skolen i forhold til hvilket perspektiv man
tolker begrepet inn i. I praksis er perspektivene integrert i hverandre. Systemteori blir
vektlagt i denne oppgaven. Likeledes relasjoner og kommunikasjon mellom deltagerne i
sosiale system. Denne teorien kan brukes til å forklare hvorfor vi velger å vise ulik sosial
kompetanse i ulike sosiale system. English: It has in recent years been focused on student learning outcomes and learning environment,
in Norwegian schools. There are many students who thrive in school, but there are also
students who have a low satisfaction. As a group, boys have significantly poorer results than
girls in the core subjects, and the dropout rate in secondary schools is disturbing. Research in
this area (Hattie, 2009, Nordenbo 2008, Nordahl 2000) has shown that the teacher is the
most important factor in relation to pupils' learning and motivation in school. Students need
both academic and social competence. We develop social skills in interaction with our
environment. Relationships affect the context, and context is influenced by relationships.
Relationships are the foundation of the social interaction we have with other people. Student
vs. teacher relationship is important for the development of social competence. Teachers
who have a good relationship with students will be in a position to guide them in the social
field. On the basis of this is my question:
What is the connection between students' social skills and their relationship to the teacher?
I will look at the connection between student’s social skills and behaviour, and their
relationship to the teacher. As a group, boys do less well than girls in school. Therefore I
decided to see if there are gender differences. If I find differences between boys and girls in
teacher rated social competence, I will try to find answers to the second part of my question:
How can these differences be understood?
Social competence can be interpreted from different perspectives. I have chosen to divide
into different perspective because it may have different consequences for the school in
relation to which perspective one interprets the term in. In practice, perspectives are
integrated into each other. System theory is emphasized in this task. I also write about
relationships and communication between participants in social systems. This theory can be
used to explain why we choose to display different social skills in different social systems.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011