Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanevik, Øystein
dc.date.accessioned2011-11-18T14:23:01Z
dc.date.available2011-11-18T14:23:01Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132702
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.no_NO
dc.description.abstractNorsk: Nyere forskning viser at hørselshemmede elever har lavere læringsutbytte enn hørende elever (Hendar, O og Lundberg C 2010). For å finne ut hvordan man kan heve læringsutbyttet til hørselshemmede elever er det nødvendig å vite mer om hvilke faktorer som har betydning for læringsutbytte og på hvilken måte de virker inn. Denne studien er et ønske om å bidra til økt kunnskap om dette. Forskingsspørsmål: Hvilken betydning har den hørselstekniske og fysiske tilretteleggingen ? Hvilken betydning har samtalene i skolen? Hvilken betydning har læreren og skoleledelsen, organisering av undervisningen, klasseledelse og holdninger.? Teori og Metode: Knyttet opp mot den sosiokulturelle læringstradisjonen prøver oppgaven å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene gjennom teorier og forskning knyttet til temaet, og gjennom å forstå elevenes opplevelse av egen opplæring. Det har derfor vært naturlig å ta utgangspunkt i fenomenologien og det kvalitative forskningsintervjuet som metode. Et semistrukturert intervju med 7 hørselshemmede elever i alderen 11 til 17 år er blitt gjennomført. Intervjuene er blitt tatt opp på bånd, transkribert og analysert. Resultater: Funnene i undersøkelsen indikerer at en organisering av undervisningen basert på en bred forståelse av begrepet tilpasset opplæring gir de hørselshemmede i undersøkelsen best læringsutbytte. Forskning på større elevgrupper av Nordahl,T. Mausethagen S, Kostøl, A (2009) og Hattie ( 2009) indikerer at det samme er tilfellet for elever generelt. Mine funn synes også å være i samsvar med andre undersøkelser på samme elevgruppe i Norge. Stort sett gav elevene uttrykk for å ha trivdes på skolen selv om enkelte i perioder også hadde mistrivdes. Undersøkelsen viste at elevenes opplevelse av egen opplæring varierte svært mye. Det var også klare eksempler på at manglende tilpasset og inkluderende opplæring ga seg negative utslag i elevenes trivsel, motivasjon og kompetanse. Faktorer som synes å være av betydning for om elevene opplevde egen opplæring som tilpasset og inkluderende var foruten gode bidrag og stå-på vilje fra Fylkesaudiopedagogen og foresatte, at det hørselstekniske utstyret var installert, fungerte og ble brukt på riktig måte, at skoleledelse, lærere og andre ansatte tok elevene på alvor, lyttet, handlet og ga dem medbestemmelse på egen skolehverdag, at lærerne hadde gode kunnskaper om hvordan de kunne legge til rette for tilpasset opplæring for hørselshemmede, at lærerne hadde god struktur på undervisningen, god faglig kunnskap og gode undervisingsmetoder og at elevene hadde gode venner på skolen. Elevenes opplevelse av egen opplæring tyder på at skolen kan gjøre opplæringa mer tilpasset og inkluderende for hørselshemmede gjennom å påse at den hørselstekniske tilretteleggingen til enhver tid brukes og fungerer optimalt, gjennom å utvikle og bruke formelle elevsamtaler og vurdering for læring og gjennom å øke lærernes faglige kompetanse og forståelse knyttet til opplæring og inkludering av hørselshemmede elever. Studien indikerer at mer bruk av muntlige aktiviteter og lydskrift vil være positivt for hørselshemmedes læringsutbytte og selvtillit i engelskfaget.no_NO
dc.description.abstractEnglish: Recent research shows that hearing impaired pupils have a lower learning outcome than pupils who are not hard of hearing (Hendar O and Lundberg C 2010). In order to find out how hearing impaired pupils’ learning outcome can be increased, it is necessary to get more knowledge of which factors that influence the learning outcome and how they do it. This research is an attempt to add some knowledge about this. Research questions: What is the significance of the audio loop system and other technical facilitations? What is the significance of the conversations in the school? What is the significance of the teachers and staff , their competence, attitudes, teaching methods, ways of organizing the education and leading the class? Method: The research is viewed from a social cultural perspective. It is an attempt to answer the research questions through theories and by analyzing the pupils experiences of their own education. A research based on phenomenology has therefore been chosen as the most fitting method. A semi – structured qualitative research interview has been implemented with seven pupils who are hard of hearing and in the age from 11 to 17 years old. The interviews have been taped, transcribed and analyzed. Results: The research findings corresponded with earlier findings and theories within the field. A broad understanding of term adapted education seemed to benefit the pupils learning success the most. In general, the pupils expressed contentment in their education, although some of them for periods had experienced discomfort as well. The Survey showed that the pupils’ experiences of their education varied a lot. There were some clear examples on how a lack of adapted education and inclusion had negative effects on the pupils’ wellbeing, motivation and competence. Important factors with significant influence on whether the pupils experienced their own education as adapted and inclusive were good contributions and a lot of energy invested by the audio educationalist and the parents, that a induction loop or similar was installed, that it functioned well and that it was used in a proper way, that the headmaster, the teachers and other members of the staff treated the pupils with respect, that they listened and acted and gave the pupils the possibility to influence on their own education, that the teachers had good knowledge on how to adapt the education for hearing-impaired pupils, that the teachers had a good structure in the lessons, that they had good knowledge in their subjects and good teaching methods and that the pupils had good friends at the school The pupils experiences suggest that the school can do the education more adapted and inclusive through increasing the amount of formal dialogues and discussions with the pupils, increasing the teachers knowledge within each subject and their understanding of how and why to make the education adapted and inclusive for hearing-impaired pupils, increasing the teachers knowledge on how to adapt the English teaching of hearing-impaired pupils.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectMITOno_NO
dc.subjectTilpasset opplæringno_NO
dc.subjectHørselshemmede eleverno_NO
dc.subjectInkluderingno_NO
dc.titleHvilke faktorer kan bidra til- eller hindre en tilpasset og inkluderende opplæring for hørselshemmede elever?: Intervju med 7 hørselshemmede eleverno_NO
dc.title.alternativeWhich factors can contribute to- or prevent a realization of an adapted and inclusive education? Interviews with seven hearing- impaired students.
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber85no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel