Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDickinson, Heidi
dc.date.accessioned2011-10-12T17:00:41Z
dc.date.available2011-10-12T17:00:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132708
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.en_US
dc.description.abstractNorsk: Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke muligheter som kan ligge i samarbeidet mellom PPT og skole for å bedre de minoritetsspråkliges elevenes opplæringstilbud. Problemstillingen tar utgangspunkt i Opplæringslovens § 5-6, som sier at PPT skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling. Oppgaven omhandler både elevgruppas forutsetninger og behov, og muligheter for kompetanseutvikling i det tverretatlige samarbeidet. Dette er to omfattende temaer, og oppgaven favner derfor bredt for å få innsikt i kompleksiteten relatert til opplæringstilbudet og samarbeidet for å utvikle dette. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling valgt: Hvordan kan PPT bidra til kompetanseutvikling i skolen for tilrettelegging for minoritetsspråklige elever? Til oppgaven er det gjennomført en empirisk undersøkelse i 4 landkommuner med dokumentanalyse og brev som metode. I dokumentanalysen er lokale planer eller retningslinjer om de minoritetsspråklige elevenes opplæringstilbud og for det tverretatlige samarbeidet undersøkt. Gjennom brevundersøkelsen er det innhentet informasjon fra ansatteved fire skoler to interkommunale PP-tjenester. Skolene og PP-tjenestene i undersøkelsen samarbeider. Det er gjennomført en komparativ analyse der empirien i brevene sammenstilles og drøftes i lys av hverandre og teori. Oppgaven har et sosiokulturelt perspektiv, og bygger blant annet på teori fra Engen & Kulbrandstad og Cummins om minoritetsspråkliges behov. Elevenes læringsutbytte ses også i lys av blant annet Befrings teori om styrkebasert tenkning, og Vygotskys teori om læring. Relatert til samarbeid og kompetanseutvikling trekkes inn blant annet Bjørnsruds og Lave & Wengers teorier om læring i organisasjoner, og Grimens teori om profesjonell identitet, skjønnsutøvelse og tillit. Funnene i undersøkelsen viser at det finnes kompetanse om sosiokulturelle og språklige faktorers betydning for de minoritetsspråklige elevenes læringsutbytte både i skole og PPT. Samtidig er det generelt behov for å heve kompetansen i skolene, særlig knyttet til betydningen av forforståelse og kulturelt mangfold for identitetsbygging og berikelse for skolemiljøet. Kunnskapen som finnes, ser ut til å innehas av enkeltpersoner og ikke prege institusjonene eller kulturene. Både faktorer knyttet til relasjoner, men særlig knyttet til system, kan se ut til å kunne videreutvikles for å sikre at kunnskap som finnes kan overføres undervisningspersonalet, og komme de minoritetsspråklige elevene til gode.en_US
dc.description.abstractEnglish: The aim of this thesis is to examine the possibilities one might find in the collaboration between Pedagogical-Psycological services and schools, to improve the education of minority students. The research question is based on § 5-6 in the Norwegian Law of Education, which states that the Pedagogical-psychological service has a duty in aiding schools in developing competence. The thesis deals both with the abilities and challenges of minority students, and possibilities of developing competence through interdepartmental cooperation. These are two extensive subjects, and the thesis has accordingly a broad perspective in order to capture the complexity related to the educational issues at stake, and the collaboration for development of teachers` competence. Based upon this, the following research question is raised: How can the Pedagogical- Psychological service contribute in the development of knowledge in schools related to the organizing of the education for minority students? An empirical, quality case study has been carried out, exploring the cooperation between schools and the Pedagogical-Psychological service and schools in 4 communities. The study includes a document analysis, and letters has been used as a method, where the informants have written letters describing and exploring their thoughts and experiences relevant to the topic. The thesis emphasis a social and cultural perspective, based on theories by Engen & Kulbrandstad and Cummins related to minority students. Theories concerning teaching methodologies by Befring and Vygotsky are also emphasized. Regarding collaboration and development of competence, theories by Lave & Wenger and Bjørnsrud are referred to, as well as Grimens theory related to professional identity and trust. The analysis shows that competence regarding the significance of cultural factors and language proficiency can be found both in schools and Pedagogical-Psycological service. Simultaneously, the analysis shows the need of further development of both competence and awareness in schools, especially related to social and ethnic understanding. The knowledge found is held by individuals in the system, and cannot be recognized as part of the schools common knowledge. The informants point out both factors regarding the relations between co-workers, and systemic factors that can be addressed in order to improve the education for the minority students.
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMITOen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectPPTen_US
dc.subjectSkolenen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectMinoritetsspråkligeen_US
dc.titleSamarbeid mellom PPT og skole: For tilrettelegging av opplæring for minoritetsspråklige eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel