Leseopplæring : hvilket teoretisk perspektiv har lærer, og hviken oppfatning har de av tilpasset leseopplæring?
Abstract
Norsk: Dette er en masteroppgave i Tilpasset opplæring ved Høyskolen i Hedmark. Tema for
oppgaven er leseopplæring. Mange lærere opplever at leseopplæringen er utfordrende fordi
Opplæringsloven (1998) § 1-3 sier at all opplæring i skolen skal være tilpasset, og fordi
forsking viser at lesing er en kompleks ferdighet som krever at man er åpen for ulike
teoretiske tilnærminger. På grunn av dette er problemstillingen i denne oppgaven:
Hvilket teoretisk perspektiv har lærere, og hvilken oppfatning har de av tilpasset
leseopplæring?
Undersøkelsen er begrenset gjennom tre ulike teoretiske perspektiv som blir satt opp mot
hverandre. Dette er behavioristisk perspektiv, kognitivt perspektiv og sosiokulturelt
perspektiv. Begrepet tilpasset opplæring blir definert gjennom en smal og en vid forståelse.
Vitenskapsteoretisk har jeg støttet meg til fenomenologi og gjennomført fire kvalitative
intervju med lærere som arbeider på 1. trinn i grunnskolen. Lærerne har svart på spørsmål
om valg av innhold og undervisningsmetoder i leseopplæringen, og sin oppfatning om
tilpasset leseopplæring. Funn fra undersøkelsen blir presentert gjennom en personbasert
analyse som knytter funnene opp mot teori.
Lærerne i undersøkelsen viser ulike teoretiske perspektiv og framstår som eklektiske. Det vil
si at de velger innhold og undervisningsmetoder i leseopplæringen etter sin subjektive
kunnskap om hva de finner riktig og tiltalende ut i fra flere teorier og erfaring. Min
konklusjon er allikevel at et behavioristisk perspektiv har størst utbredelse, og i stor grad
preger leseopplæringen i skolen. Lærerne i undersøkelsen viser et individ fokus og en smal
forståelse av begrepet tilpasset opplæring. Dette kan føre til ulike utfordringer i praksis.
Gjennom et behavioristisk perspektiv kan for eksempel minoritetsspråklige elever få
problemer med å følge den faglige progresjonen, og en smal forståelse av begrepet tilpasset
opplæring gjør at lærere sliter og føler at de kommer til kort for å tilfredsstille de formelle
kravene i Opplæringsloven. English: This is a Master in adapted learning at Hedmark University College. The theme is reading
education. Teachers face challenges in providing reading instruction because the Education
act says that all education in schools should be adapted. But theory shows that reading is a
complex skill, which requires that one is open to different theoretical approaches when we
want to understand how pupils learn to read. The problems in this paper are:
Which theoretical perspectives have teachers, and witch understanding have they for
adapted learning?
The study is limited by three different theoretical perspectives which are set against each
other. These perspective are behavioral, cognitive and socio-cultural. Adapted learning is
evaluated through a narrow and broad understanding.
I support my scientific theory to phenomenology and four qualitative interviews with
teachers who work at first stage in primary school. Discoveries from the survey will be
presented by a person based analysis, which links the results to the theory. Teachers in this
study show different theoretical perspectives, and sums to be eclectic which choose contents
and methods of reading instructions for what they consider will appropriate and appeal in
their basis of experience and education. My conclusion is that one behavioral perspective is
the most widespread one, and it characterizes reading instructions in schools, and that
teachers have a narrow perspective on adapted learning. This can lead to different challenges
in practice. Through a behavioral perspective, for example, minority language pupils will
find it difficult to keep up with the professional development. A narrow understanding of
adapted learning make the teachers not feel capable to satisfy the formal requirements of
education act.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2012