Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSomby, Hege Merete
dc.date.accessioned2009-09-14T11:36:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132727
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2009en
dc.description.abstractNorsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen og krever oppmerksomhet fra både elever og lærere. Innagerende elever viser en atferd som kan være passiv og hemmet, de er ofte lei seg og kan være ensomme på skolen. De er ikke en gruppe som det er lett å identifisere. Mange elever gjerne vil forsøke å skjule at de er ensomme, og dermed kan det være vanskelig for lærere å oppdage slik atferd. Det er i avhandlingen sett på tidligere forskning om emnet, og det er brukt en definisjon på atferdsproblemer som ikke problematiserer eleven, men selve atferden i en skolekontekst. Derfor argumenteres det for bruk av ulike perspektiver på atferd. Dette er gjort for å få en best mulig forståelse av eleven og atferden. Det er brukt en kvantitativ tilnærming, og dataene er hentet fra en kartleggingsundersøkelse som ble gjennomført høsten 2008 på 34 grunnskoler. Elevene med innagerende atferd er en konstruert gruppe basert på en faktor i undersøkelsen. Det er gjennomført statistiske analyser som skal belyse problemstillingen: Hva kjennetegner elever med innagerende atferd i forhold til andre elevgrupper, og hvordan kan et systemisk perspektiv bidra til å forstå innagerende elever? Resultatene viser at det er signifikante forskjeller mellom innagerende elever og resten av elevgruppa på alle målte områder. Sammenlignet med andre vanskegrupper som er rapportert av kontaktlærer, viser innagerende elever at de har mye utagerende atferd, de trives dårligst, de har svakest relasjoner både til medelever og lærere, og de opplever minst struktur og oppmuntring i undervisningen av alle. Kontaktlærerne anser disse elevene for å ligge middels godt an i områdene de har vurdert, som er skolefaglig prestasjon, motivasjon og arbeidsinnsats samt sosial kompetanse. Dette kan tyde på at innagerende elever er en gruppe lærere forstår lite av. Et systemisk perspektiv vil bidra til en bedre forståelse av disse elevene. Den problematiske atferden viser seg alltid i en kontekst, og derfor er det hensiktsmessig å se på hendelser ut i fra de kontekstuelle betingelsene. Hva er det med konteksten som gjør at noen elever viser en innagerende atferd? Ved å bruke et systemisk perspektiv på atferd vil man ta høyde for hvor komplekst atferd er, og dette vil gi en bedre forståelse av den enkelte elev. English: The theme of this master’s thesis is introverted behavior and how it displays itself in school. Behavioral problems are a part of everyday school life, but the focus is generally on problems which disturb teaching, for both teachers and pupils. Introverted pupils are often passive, upset and tend to be lonely at school. They are a group which is hard to identify because many students try to hide their loneliness. Many teachers have therefore problems identifying this behavior. In this thesis earlier research on this subject is reviewed. The definition I have used for behavioral problems does not represent the pupil as the problem; it is one that looks at the behavior itself in relation to the school. This paper presents three different perspectives on behavior in order to understand this student behavior as well as possible. A quantitative approach has been used and the data has been collected from a survey conducted in 34 primary- and junior high schools in the autumn of 2008. The pupils with introverted behavior are a constructed group based on one factor in the survey. Statistical analyses focus on these questions: What characterizes pupils with introverted behavior in relation to other student groups, and how can a systematic perspective contribute to understanding introverted pupils? The results show that there are significant differences between introverted pupils and the rest of the student body in all measured areas. Compared to other challenged groups reported by the teacher, introverted students show a lot of uninhibited behavior. They are also the least happy, lack good relations to co-students and teachers compared to the rest of the pupils, and experience the lowest degree of structure and encouragement in class. The form teacher considers these students as average in the evaluated areas, which are theoretical performance, motivation, effort and social skills. This could imply that introverted pupils are a group that teachers do not fully understand or define as a problem, a factor which increases the risk of further development of the problem. A systematic perspective contributes to a better understanding of these students. Problematic behavior always occurs in a context. What is it about the pupils’ context that makes them exhibit introverted behavior? A systematic perspective which takes into consideration behaviors’ complexity leads to a better understanding of every student.en
dc.format.extent1573682 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectMITOen
dc.subjecttilpasset opplæringen
dc.subjectatferdsproblemeren
dc.titleStille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferden
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel