Strategisk læring. Læringsstrategier, motivasjon og selvregulering hos minoritetsspråklige voksne
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132741Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: Hvilke språklæringsstrategier bruker voksne minoritetsspråklige norskkursdeltagere utenfor klasserommet, og hva bidrar til deres motivasjon og selvregulering for å lære norsk. Det er brukt tre informanter. Datainnsamlingsmetoder er skygging, semistrukturert intervju og klasseromsobservasjon. Funnene er kategorisert ved hjelp av Weinstein et als modell for strategisk læring og delt inn i hukommelsesstrategier, elaboreringsstrategier, overvåkingsstrategier, kommunikasjonsstrategier og digitale ferdigheter. Funnene er drøftet i lys av sosiokulturell og sosial kognitiv teori og sentrale teoretikere er Lev Vygotsky og Albert Bandura. Teori om strategisk læring er hentet primært fra Eyvind Elstad og Are Turmo. Oppgaven konkluderer med at det kan se ut som noen minoritetsspråklige voksne norskkursdeltagere med liten skolebakgrunn mangler noen av de strategiene som trengs for å få fullt utbytte av norskkurset. For denne gruppen deltagere kan det muligens være positivt å fokusere på sosiale strategier, slik at deltagerne blir i stand til å skaffe seg gode språklige modeller som kan bidra til å øke deres andrespråkstilegnelse. Disse strategiene må trenes i klasserommet sammen med læreren, til deltagerne blir i stand til å bruke dem på egenhånd, såkalt scaffolding. Sentralt i informantenes motivasjon for å lære norsk, var ønsket om en jobb, økonomisk trygghet og egen bolig for seg og familiemedlemmer, og mye tyder på at deltagerens relasjon til læreren også har betydning for motivasjon og selvregulering hos norskkursdeltagere. Title: Learning strategies, motivation and self-regulation in adult second language education
This is a qualitative study with the following question: Which language learning strategies do adult second language learners use outside the classroom, and what contributes to their motivation and self-regulation to learn Norwegian. Data collection methods are shadowing, semi-structured interviews and classroom observation. The findings are categorized by Weinstein et al's model of strategic learning and divided into memory strategies, strategies that organize knowledge, monitoring strategies, communication strategies and digital skills. The findings are discussed in light of socio-cultural and social cognitive theory, and key researchers are Lev Vygotsky and Albert Bandura. The theory of strategic learning is derived primarily from Eyvind Elstad and Are Turmo.
The paper concludes that it may appear that adult participants of second language education with little schooling, lacks some of the strategies needed to take full advantage of the education. For this group of participants, it would probably be positive to focus on social strategies, so that they are able to meet models that can help them increase their second language skills. These strategies must be trained in the classroom with the teacher, with the use of so-called scaffolding, before the participants will be able to use them on their own.
Essential to the informants' motivation to learn Norwegian, was the desire for a job, financial security and a self-owned residence for themself and their family members. There are also indications of that the participant's relationship with the teacher affect the motivation and self-regulation of participants of second language education.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2013