Positiv fremtid
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132880Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag: Problemstillingen i oppgaven er: "Hvilke faktorer påvirker matematikkresultatene for sjettetrinns elever i Namibia?". Det er to underproblemstillinger for å styre oppgaven i ønsket retning, og de er: "Hvordan spiller læreren inn på resultatene?" og "Kan en se andre viktige faktorer i klasserommet som kan spille inn på resultatene?". Det er blitt innhentet data fra praksisskolen, samt nasjonale og kontinentale resultater. Matematikklærer på sjette trinn er blitt observert for å se hvilken type lærer det er og hvordan undervisningen pågår. Det er analysert resultater for sjettetrinns elever på lokalt, nasjonalt og kontinentalt nivå. Språk og skolesatsing er også faktorer som er sett på i forhold til endringer på resultatene. Mine data viser at matematikkresultatene er blitt bedre i Namibia, som kan sees i sammenheng med blant annet skolesatsing og språkutvikling. Det er fremdeles et stykke å gå, men resultatene er positive for Namibias fremtid innen utdanning. Summary: The research question in this assignment is: “Which factors influences the results in mathematics for sixth graders in Namibia?”. There are two sub research questions to guide the assignment in the direction wanted, and they are: “How does the teacher influence the results?”, and “Are there other important factors in the classroom that influences the results?”. It’s been gathered data from the practice school, as well as national and continental results. The mathematics teacher in sixth grade has been observed to get a picture of which kind of teacher he/she is and how the lessons are. There are analysed results for sixth graders at the local, national and continental level. Language and investment in education are also factors seen in relation to changes in the results. The data gathered shows improvement in the mathematics results in Namibia, as can be seen in connection with among inter alia investment in education and language. There is still some way to go, but the results are positive for Namibia’s future in education.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013