Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMorch, Irene
dc.date.accessioned2013-09-25T11:50:27Z
dc.date.available2013-09-25T11:50:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132918
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Temaet for denne oppgaven er hjem-skole samarbeidet og «Hvordan få en god start på skole-hjem samarbeidet?». Skole-hjem samarbeidets aktualitet er i stadig større fokus.. Målet for samarbeidet skal være elevenes trivsel, trygghet og vekst(Nordahl, 1997). Men hvordan bør starten på samarbeidet være for å utfylle disse kravene fra lovverket, og hva har forskere og teoretikere funnet? Hilde Lidèn(1997) mener at samarbeidet først og fremst må handle om å definere måter man kan utfylle hverandre på og hva slags innflytelse man skal ha på hverandres praksis. Oppgaven bygger på en empirisk, kvalitativ forskningsmetode fordi den tar sikte på å fange opp meninger og opplevelser som ikke kan tallfestes(Christoffersen & Johannessen, 2012). I kvalitative intervjuer kommer menneskers erfaringer og oppfatninger frem ved deres egne beskrivelser av opplevelser og erfaringer. Informanter ble hentet fra en skole, foresatte, lærere og rektor. Funnene i forskningen tyder på at mange ulike faktorer kan generaliseres, blant annet myndiggjøring av foresatte, foreldrestøtte, relasjoner og informasjonsflyt i samarbeidet.no_NO
dc.description.abstractSummary: The topic of this assignment is home and school cooperation. The research question is «How can we get a good start in the school-home cooperation? ». The actuality of school-home cooperation is important. The goals are the students' well-being, security and growt (Nordahl, 1997). How start this cooperation to fill the requirements from the law, and what are the findings from research and theory? Hilde Lidèn(1997) meant that cooperation primarily should be about how the school and home can complement each other, and how much they should influence each other. This assignment comes from empirical, qualitative research methods, because it collects meanings and experiences witch cannot be made into numbers (Christoffersen & Johannessen, 2012). By using qualitative interviews, people explain their experiences by their own words. The data is collected through qualitative interviews from one school, a principal, some few parents in 1th grade and a team of teachers. The finding indicates that several different factors can be transferred to other schools, for example empowerment of parents, parental support, working with relationships between home and school and what and how the information flow between home and school.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectskolestartno_NO
dc.subjectforeldreansvarno_NO
dc.subjectdeltagelseno_NO
dc.subjectengasjementno_NO
dc.subjectforeldresamarbeidno_NO
dc.subjectundersøkelseno_NO
dc.subjectempirisk kvalitativ forskningsmetodeno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.title«Sammen kan vi flytte fjell», om et tidlig skole-hjem samarbeidno_NO
dc.title.alternative“Together we can move mountains”, about the early beginning in the school and home cooperation, empirical, qualitative research methodsno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281no_NO
dc.source.pagenumber36no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel