"Breaks are a waste of time": En undersøkelse av nivået i lese- og skriveferdighetene i 2. trinn ved skole A i Sør-Afrika
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132940Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag:
I en sørafrikansk kontekst har jeg sett nærmere på nivået i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i 2. trinn ved skole A. Gjennom å analysere nasjonale tester i lese- og skriveferdigheter, viste resultatene at nivået er lavt i forhold til nasjonale planer. Jeg ville derfor se nærmere på hva som er årsaken til disse svake resultatene. Gjennom intervju og observasjoner, viser det seg at årsaken kan være interne og eksterne faktorer som ligger til grunn for at elevene gjør det svakt på testene. Skolen er fattig og ligger i et tungt belastet område med mye kriminalitet. Resultatene fra de nasjonale testene blir offentlig gjort, og de mest ressursfulle lærerne flykter til bedre skoler og de svakeste skolene sitter igjen med lærermangel og ufaglærte lærere. Disse og flere andre faktorer gjør at dette er en skole med mange vanskelige utfordringer i hverdagen og at kvaliteten på undervisningen kanskje ikke er det som kommer i første rekke. Summary:
In a South African context, I have studied the level in literacy in Grade 2 at School A. Through an analysis of the results of the National tests in literacy, I found that the learner’s outcomes are far below the national level. I wanted to explore the causes that lie behind these results. Through interviews and observations I found internal and external factors that make an impact on the students learning and bad results. The school is situated in a poor area with a high rate of crime. The results of the national tests are officially, and the most resourceful teacher’s wants to work in schools with good results, and the poverty schools are left with uneducated teachers and teacher shortage. These and many other factors make this a school with a lot of struggles, and the quality of teaching could be what comes in a second row.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013