«Vi er alle spesielle»
Abstract
Sammendrag: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan man kan realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen i stedet for å gi spesialundervisning. Dette er også problemstillingen for oppgaven. Bakgrunnen for valg av tema og problemstilling er basert på at forskning viser at den norske skolen har gode intensjoner om tilpasset opplæring, men at det ofte ikke blir like godt utført som man skulle ønske. Samtidig som intensjonene om tilpasset opplæring er så gode ser vi i en økning i andelen elever som mottar spesialundervisning.
Denne oppgaven dreier seg derfor om hvordan man kan unngå at så mange elever tas ut av den ordinære undervisningen. Målet bør være å realisere flest elevers potensiale i den ordinære undervisningen, og dermed redusere behovet for spesialundervisning. For å kunne gi noe svar på dette tar oppgaven for seg ulike former for tilpasset opplæring og spesialundervisning. Når vi snakker om tilpasset opplæring er det to tilnærminger som står sentralt: den vide tilnærmingen og den smale tilnærmingen.
Samtidig ser man på to ulike perspektiver innenfor spesialundervisning: det kategoriske perspektivet og det relasjonelle perspektivet.
Forskning tyder på at de fleste lærere ser på elevene og undervisningen ut fra det kategoriske perspektivet, nemlig at de ser på hva som er ”galt” med eleven og ikke deres egen undervisning. Dette kan være en av årsakene til at spesialundervisning øker i den norske skolen. Samtidig ser man en nær sammenheng mellom kvaliteten på den ordinære undervisningen og behovet for spesialundervisning. Målet bør være å styrke den ordinære undervisningen til fordel for spesialundervisning. Det å skulle realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen kan være en utfordring, men det kan i store deler dreie seg om å øke kvaliteten på den ordinære undervisningen. Det å se på elevmangfoldet som noe positivt og verdifullt i stedet for en utfordring kan bidra til at flere elever får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Det å styrke kvaliteten på den ordinære undervisningen handler i stor grad om lærerens rolle, og hvilke påvirkning læreren har på elevenes læringsutbytte. Forskning viser at lærere som har gode relasjoner til elevene sine, og samtidig er en tydelig klasseleder er med på å øke elevenes læringsutbytte. Summary: This Bachelor study investigates how you can realize most students' potential for learning in ordinary teaching instead of providing special education. This is also the problem of the task. The reason for the choice of topic and problem is that research shows that the Norwegian school has good intentions for adapted education. But results of research shows that the practise isn´t good enough. The intention of adapted education is good, but we can se an increase of students who receive special education. The topic of this task is concerned about how to avoid that so many students are taken out of the ordinary teaching in school. The goal should be to maximize the potential of every student in the regular class, thereby reducing the need for special education. In order to provide some answers, the study must be able to say something about the various forms of adapted education and different forms of special education. While we talk about adapted education, there are two approaches that are central. The broad approach and the narrow approach. At the same time we see the difference between two different perspectives in special education: the categorical perspective and the relational perspective. Research proves that most teachers look at students and teaching from the categorical perspective, namely that they look at what’s "wrong" with the student and not their own teaching. This may be one of the reasons why the need of special education increases in the Norwegian school. At the same time we see a close correlation between the quality of the regular teaching and the need for special education. The goal should be to strengthen the ordinary education for the benefit of special education. It can be a challenge to realize the students' potential for learning in the ordinary education, but most of it can be concerned about increasing the quality of the regular curriculum. To look at the student’s diversity as something positive and valuable rather than a challenge will help more students get a satisfactory yield of the ordinary teaching. To enhance the quality of the ordinary teaching is mainly about the teacher's role and the impact teachers have on student learning. Research shows that teachers who have good relationships with their pupils and at the same time is a clear class leader improves student learning.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013