«Når det uventede inntreffer» - om å møte kriser i skolen
Abstract
Sammendrag: «Når det uventede inntreffer» er en kvalikativ studie av skolers møte med kriser. Denne presentasjonen ser på krisepedagogiske planer i skolen, den krisepedagogiske modellen og hvordan vi kan møte barn og unge i sorg og kriser.
Jeg har i denne intervjuundersøkelsen vært interessert i å finne hva slags forhold skolen har til arbeid med kriser, og i hvilken grad de føler at de er forberedte på å møte kriser i skolen. I oppgaven skal følgende problemstilling belyses: Hvordan kan uventede kriser møtes i skolen? Resultatene fra undersøkelsen ser ut til å peke i den retning at skolene er sin rolle bevisst i forhold til kriser som kan oppstå i skolehverdagen, og til sitt forhold til barn og unge i sorg og kriser. Summary: «When the unexpected occurs» is a study based on encountering crisis within schools. This presentation will look into emergency plans used in schools, a pedagogical model for crisis, and how to meet children and young adults in grief and crisis. In my research I have wanted to find out which role the school seems to have in dealing with crisis, and to which extent they feel that they are prepared to meet crises in school. I this thiesis the following recearch question has been addressed: How can unexpected emergencies be met in school?
The survey results seem to point in the direction that schools are aware their role in relation to crisis that may occure in school, and in their relation to children and young adults in grief and crisis.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013