dc.contributor.author | Pedersen, Linn Enersen | |
dc.date.accessioned | 2013-08-08T08:54:07Z | |
dc.date.available | 2013-08-08T08:54:07Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132997 | |
dc.description | Bacheloroppgave idrett - spesialisering i trenerrollen, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Forfatter:
Linn Enersen Pedersen
Tittel:
Forebygging av frafall i barne- og ungdomsidrett
Problemområde:
Frafall i barne- og ungdomsidretten
Problemstilling:
“Hvordan kan vi som trenere forebygge frafall i barne- og ungdomsidretten?”
Nøkkelord:
Frafall, motivasjon, medbestemmelse, tidlig spesialisering, talentbegrepet.
Metode:
Det er benyttet kvalitativ metode i denne oppgaven. Innsamling av data har foregått gjennom et litteratursøk.
Resultat:
Funnene gjort i dette studiet viser at det er vanskelig å peke ut én bestemt årsak til frafall i barne- og ungdomsidretten. Årsakene er mange og sammensatte, hvor trener som faktor utgjør kun en liten del. Trener kan påvirke utøvernes motivasjon gjennom å legge til rette for et oppgaveklima, samt tilfredsstille de grunnleggende, psykologiske behovene; kompetanse, autonomi og tilhørighet. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | idrett | no_NO |
dc.subject | trenere | no_NO |
dc.subject | barn | no_NO |
dc.subject | ungdom | no_NO |
dc.subject | motivasjon | no_NO |
dc.subject | medbestemmelse | no_NO |
dc.subject | talenter | no_NO |
dc.title | Forebygging av frafall i barne- og ungdomsidrett | no_NO |
dc.title.alternative | Prevention of drop-out among young athletes | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 31 | no_NO |