Erfaringer med plagiatkontrollverktøy
Abstract
Norsk: Etter at Internett ble tatt i bruk i undervisningssammenheng er
det grunn til å tro at det vil bli en økt bruk av digital innlevering av oppgaver og
eksamen. Med Internett får studentene stor tilgang til digitalt materiale som kan
brukes til oppgaver og eksamen, men dette gir også rom for uautorisert bruk av
andres åndsverk.
Det kan ikke forventes at en høgskole eller et universitet har full oversikt over alt
digitalt materiale som finnes tilgjenglig. Studentene kan derfor bruke ”klipp&lim”-
metoden med gode muligheter for ikke å bli oppdaget.
Konsekvensene når det oppdages brudd på åndsverkloven er varierende, men kan
ofte være veldig streng. Eksamener kan bli annullert og i noen tilfeller kan det få
enda verre konsekvenser. Flere har tatt tak i denne problematikken og utviklet systemer
for plagiatkontroll. Det norskproduserte læringsplattformen ClassFronter
har tatt i bruk en modul for plagiatkontroll, det nederlandskproduserte Ephorus.
Denne artikkelen vil se på en småskalatesting av denne modulen både fra en faglærers
og en students perspektiv. English: Since the introduction of Internet in education, it is reason to believe
that there will be an increasing use of electronic submission of both exams and assignments.
The Internet with its vast and growing access to digital material of interest
to students provide opportunities of unauthorised use of digital material. It
cannot be expected that faculty have full overview over all available information
regarding any topic. Students can therefore use material in a “cut&paste”-way and
have a good chance of getting away with it. The consequences when such unauthorised
use of digital material is discovered, vary, but can be quite strict. Exams
can be annulled and will in some cases have even worse punishment. To address
the problem, some companies have developed programs for plagiarism control.
The Norwegian developed Learning Management System (LMS) ClassFronter
has promoted a module for plagiarism control. This paper will present a small
scale testing of this module from both faculty and students point of view.
Series
Informasjonsrapport01/2006