Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRee-Lindstad, Nina
dc.contributor.authorRøijen, Kristin
dc.contributor.authorVold, Tone
dc.date.accessioned2008-08-12T08:59:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn82-7671-568-0
dc.identifier.issn1502-2374
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133363
dc.description.abstractNorsk: Etter at Internett ble tatt i bruk i undervisningssammenheng er det grunn til å tro at det vil bli en økt bruk av digital innlevering av oppgaver og eksamen. Med Internett får studentene stor tilgang til digitalt materiale som kan brukes til oppgaver og eksamen, men dette gir også rom for uautorisert bruk av andres åndsverk. Det kan ikke forventes at en høgskole eller et universitet har full oversikt over alt digitalt materiale som finnes tilgjenglig. Studentene kan derfor bruke ”klipp&lim”- metoden med gode muligheter for ikke å bli oppdaget. Konsekvensene når det oppdages brudd på åndsverkloven er varierende, men kan ofte være veldig streng. Eksamener kan bli annullert og i noen tilfeller kan det få enda verre konsekvenser. Flere har tatt tak i denne problematikken og utviklet systemer for plagiatkontroll. Det norskproduserte læringsplattformen ClassFronter har tatt i bruk en modul for plagiatkontroll, det nederlandskproduserte Ephorus. Denne artikkelen vil se på en småskalatesting av denne modulen både fra en faglærers og en students perspektiv.en
dc.description.abstractEnglish: Since the introduction of Internet in education, it is reason to believe that there will be an increasing use of electronic submission of both exams and assignments. The Internet with its vast and growing access to digital material of interest to students provide opportunities of unauthorised use of digital material. It cannot be expected that faculty have full overview over all available information regarding any topic. Students can therefore use material in a “cut&paste”-way and have a good chance of getting away with it. The consequences when such unauthorised use of digital material is discovered, vary, but can be quite strict. Exams can be annulled and will in some cases have even worse punishment. To address the problem, some companies have developed programs for plagiarism control. The Norwegian developed Learning Management System (LMS) ClassFronter has promoted a module for plagiarism control. This paper will present a small scale testing of this module from both faculty and students point of view.
dc.format.extent338823 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesInformasjonsrapporten
dc.relation.ispartofseries01/2006en
dc.subjectplagiatkontrollverktøyen
dc.subjectEphorusen
dc.titleErfaringer med plagiatkontrollverktøyen
dc.title.alternativeExperience with a plagiarism control moduleen
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information and communication systems: 321en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel