Nytilsatt ved Høgskolen i Hedmark : hva gjør vi nå?
Berg, Marit; Klein, Alexandra; Myromslien, Frøydis D.; Mytting, Tuva Sandsdalen; Stensvehagen, Marianne Torp
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133365Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: På bakgrunn av en felles oppfattelse av at Høgskolen i Hedmark mangler
et godt system til å sikre opplæring, veiledning og oppfølging av nytilsatte
– med spesielt fokus på det pedagogiske området – har vi undersøkt høgskolens
muligheter for bedre å kunne tilrettelegge dette. Følgende problemstilling
ble utformet: Hvordan kan Høgskolen i Hedmark legge til rette for
at nytilsatte blir kjent med sin pedagogiske funksjon og sitt pedagogiske
ansvar? I denne forbindelse ble det sett på eksisterende introduksjonstiltak
ved Institutt for Lærerutdanning og Naturfag (LUNA) og ved Institutt for
Sykepleie Avdeling Helse og Idrett (HI) samt foretatt en spørreundersøkelse
blant 15 nytilsatte – som til sammen representerer 6 forskjellige institutter
ved LUNA og HI.
Undersøkelsens resultat viste at det er svært ulik praksis ved høgskolen når
det gjelder introduksjonstiltak og at de fleste lærere mener at god oppfølging
i nytilsattperioden er viktig.
I forkant av undersøkelsen ble det utarbeidet en liste over ulike pedagogiske
tiltak til mulig nytte for nytilsatte undervisere. Reaksjonen fra et flertall av
respondentene var, at samtlige tiltak ville hatt stor eller meget stor betydning.
På bakgrunn av dette materialet ble det utarbeidet et forslag til et
nytilsattprogram med tiltak som forhåpentlig både kan bidra til en kvalitetssikring
av den enkeltes undervisning og til at den nytilsatte skal bli kjent med
sin pedagogiske funksjon og sitt pedagogiske ansvar. English: Based on the assumption that Hedmark University College lacks a good
system to assure training, supervision and follow-up of the new-employed
teachers – with particular emphasis on the educational area – we have examined
the institution’s opportunities to better adapt this.
The following question was formulated: How can Hedmark University College
lay the groundwork to help the new-employed teacher getting familiar
with his or hers educational function and educational responsibilities? For
that reason, the existing introduction material of measures by the Department
of Education and Science (LUNA) and at the Department of Nursing
Department of Health and Sport (HI) was examined and a survey conducted
among 15 new employees – representing 6 different departments at LUNA
and HI all together. The survey results both showed a high variety in practice
at the college when it comes to introducing measures and that most newemployed
teachers believed that a good follow-up in the new-employee period
is important.
A list of various educational measures to the possible benefit of new-employed
teachers was prepared in advance of the survey. A majority of the
respondents agreed that all suggested measures would have been of great
or the greatest significance. On the basis of this material a proposal for a
new employee program with measures was prepared. Measures, which will
hopefully both contribute to the quality assurance of the performance of
every single teacher and that new-employed teachers will become familiar
with their educational function and educational responsibilities.
Serie
Informasjonsrapport01/2009