Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Marit
dc.contributor.authorKlein, Alexandra
dc.contributor.authorMyromslien, Frøydis D.
dc.contributor.authorMytting, Tuva Sandsdalen
dc.contributor.authorStensvehagen, Marianne Torp
dc.date.accessioned2010-01-22T15:30:05Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7671-731-0
dc.identifier.issn1502-2374
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133365
dc.description.abstractNorsk: På bakgrunn av en felles oppfattelse av at Høgskolen i Hedmark mangler et godt system til å sikre opplæring, veiledning og oppfølging av nytilsatte – med spesielt fokus på det pedagogiske området – har vi undersøkt høgskolens muligheter for bedre å kunne tilrettelegge dette. Følgende problemstilling ble utformet: Hvordan kan Høgskolen i Hedmark legge til rette for at nytilsatte blir kjent med sin pedagogiske funksjon og sitt pedagogiske ansvar? I denne forbindelse ble det sett på eksisterende introduksjonstiltak ved Institutt for Lærerutdanning og Naturfag (LUNA) og ved Institutt for Sykepleie Avdeling Helse og Idrett (HI) samt foretatt en spørreundersøkelse blant 15 nytilsatte – som til sammen representerer 6 forskjellige institutter ved LUNA og HI. Undersøkelsens resultat viste at det er svært ulik praksis ved høgskolen når det gjelder introduksjonstiltak og at de fleste lærere mener at god oppfølging i nytilsattperioden er viktig. I forkant av undersøkelsen ble det utarbeidet en liste over ulike pedagogiske tiltak til mulig nytte for nytilsatte undervisere. Reaksjonen fra et flertall av respondentene var, at samtlige tiltak ville hatt stor eller meget stor betydning. På bakgrunn av dette materialet ble det utarbeidet et forslag til et nytilsattprogram med tiltak som forhåpentlig både kan bidra til en kvalitetssikring av den enkeltes undervisning og til at den nytilsatte skal bli kjent med sin pedagogiske funksjon og sitt pedagogiske ansvar.en
dc.description.abstractEnglish: Based on the assumption that Hedmark University College lacks a good system to assure training, supervision and follow-up of the new-employed teachers – with particular emphasis on the educational area – we have examined the institution’s opportunities to better adapt this. The following question was formulated: How can Hedmark University College lay the groundwork to help the new-employed teacher getting familiar with his or hers educational function and educational responsibilities? For that reason, the existing introduction material of measures by the Department of Education and Science (LUNA) and at the Department of Nursing Department of Health and Sport (HI) was examined and a survey conducted among 15 new employees – representing 6 different departments at LUNA and HI all together. The survey results both showed a high variety in practice at the college when it comes to introducing measures and that most newemployed teachers believed that a good follow-up in the new-employee period is important. A list of various educational measures to the possible benefit of new-employed teachers was prepared in advance of the survey. A majority of the respondents agreed that all suggested measures would have been of great or the greatest significance. On the basis of this material a proposal for a new employee program with measures was prepared. Measures, which will hopefully both contribute to the quality assurance of the performance of every single teacher and that new-employed teachers will become familiar with their educational function and educational responsibilities.
dc.format.extent821889 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.relation.ispartofseriesInformasjonsrapporten
dc.relation.ispartofseries01/2009en
dc.subjectnytilsatten
dc.subjectunderviseren
dc.subjectfadderen
dc.subjectpedagogikken
dc.subjectdidaktikken
dc.subjectkompetanseen
dc.subjectHøgskoleren
dc.titleNytilsatt ved Høgskolen i Hedmark : hva gjør vi nå?en
dc.title.alternativeNew employee teacher by Hedmark University College : what do we do now?en
dc.typeWorking paperen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel