Hva betyr idrett for deg?
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133422Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Notatets første del består av et metodekapittel der jeg redegjør for ulike teorier og vitenskapelige tradisjoner for å analysere tekst. Jeg valgte en fenomenologisk/hermeneutisk tilnærming og Paul Ricoeur sin forståelse for å analysere disse dataene. Datainnsamlingen er gjort på videregående skoler i Elverum og Trondheim. Det er til sammen 93 informanter med i undersøkelsen; de er fra ulike studieprogram og det er både jenter og gutter i utvalget. Neste kapittel inneholder resultater fra undersøkelsen. Her er det kategorier for
positive og negative sitater om idrett, nyanser, kroppsøving i skolen og idrett på
TV. Svarene tyder på at de aller fleste er positive til idrett, men flere har opplevd
negative situasjoner med den organiserte idretten. Det viser seg at mange driver
med idrett pga. det sosiale, være med venner og fordi de synes det er gøy med
fysisk aktivitet. English: The first part of this manuscript comprises a methodology chapter,
where I outline different theories and scientific traditions for the analysis of text. I
chose a phenomenological/hermeneutic approach and Paul Ricoeur’s understanding
to analyse the present data. The data collection was conducted at secondary schools
in Elverum and Trondheim. The sample consists of 93 informants; they are from
different programs at secondary school, and there are both boys and girls in the
sample. The next chapter comprises a presentation of results. Here are categories
for positive and negative citations about sport, nuances, and physical education
in school, as well as sport on TV. The results indicate that most adolescents are
positive towards sport, but also that some have negative experiences with regards
to organised sport. The results also show that many adolescents play sport for social
reasons, to be with friends and because physical activity is enjoyable.
Serie
Notat02/2008