dc.contributor.author | Nordby, Kjell | |
dc.contributor.author | Kjønsberg, Kari | |
dc.contributor.author | Hummelvoll, Jan Kåre | |
dc.date.accessioned | 2008-08-12T08:44:58Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-76-71578-1 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133436 | |
dc.description.abstract | Norsk: Denne studien er en del av forskningsprosjektet: «Samarbeid
mellom ansatte og pårørende til personer med en nyoppdaget alvorlig psykisk
lidelse.» Studien er et samarbeid mellom Divisjon psykiske helsevern,
Avdeling for psykosebehandling og rehabilitering og Høgskolen i Hedmark,
Avdeling for helse- og idrettsfag. Gjennomføringen skjer innen Seksjon for
utredning, diagnostisering og behandling, som gir et tilbud til unge mennesker
med psykoselidelse. Hovdemål: Bygge opp et tilbud, basert på vitenskapelig
kunnskap og praksisbasert evidens, som pårørende til de unge nysyke
opplever møter deres behov og ønsker. Studien har et handlingsorientert
forskningssamarbeidsdesign. Dette prosjektet er fase 2 (2005 – 2007) og
bygger delvis på data fra fase 1 (2003-2005): kvalitative forskningsintervjuer
med 24 pårørende (10 mødre, 8 fedre, 1 stemor og 5 voksne søsken). Anvendte
metoder i fase 2: Fem fokusgruppeintervjuer: Ett med foreldre og ett med ansatte
i hver av de fire enhetene, dessuten dialogundervisning, drøftingsmøter og
dokumentanalyse. Dataene er bearbeidet ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse.
Foreløpige resultater viser at det har skjedd enkelte endringer i praksis og
nedskrevne rutiner i forhold til pårørendesamarbeid. Endringene er ulike i de
fire enhetene ut fra hvilke fokusområder de ønsket å fokusere. Endringene vises
i at pårørende kommer tidligere med i samarbeidet og at tilbud til pårørende
sikres når pasienten flytter fra en enhet til en annen. Det har blitt mer fokus på
og tilbud til pasientenes søsken. Det er gjort endringer i ansvarsforhold blant
personalet for å sikre tidlig kontinuitet i pårørendesamarbeidet, bruk av saksliste
på formelle samarbeidsmøter med pårørende for å klargjøre møtenes hensikt
og redusere usikkerhet for de pårørende. Gjennom fokusgruppeintervjuene,
drøftingsmøtene og dialogundervisningen har enkelte begreper stått fram som
sentrale i forståelsen av hva samarbeidet preges av: Møte, håp, krise, gi og motta
informasjon, kompetanse, pårørende som ressurs, behov, kritikk og sinne. | en |
dc.description.abstract | English: This study is part of the research project: «Collaboration between
staff and relatives to persons with recently discovered serious mental illness».
The study is a collaboration between Innlandet Hospital Trust, Division of
Mental Health Care, Department of Psychosis Treatment and Rehabilitation
and Hedmark University College, Faculty of Health and Sports. The study is
carried out in: Section of assessment, diagnosing and treatment. Main objective
of the study: To develop a service, based on scientific knowledge and practice
based evidence, which meets the needs of relatives to young people with recently
discovered serious mental illness. The overall design is co-operative inquiry.
The present study is considered as phase 2 (2005-2007) of a larger study. It is
based on data from phase 1 (2003-2005): Qualitative research interviews with 24
relatives (10 mothers, 8 fathers, 1 stepmother and 5 adult siblings) (Nordby &
Kjønsberg 2005). Methods used in phase 2: five focus group interviews (one with
a group of parents and one interview with professionals in each of the four units),
dialogue based teaching lessons, deliberation meetings and document analysis.
Data were analysed by means of qualitative content analysis. Preliminary results
indicate some changes in practice and procedures which regulate the cooperation
with relatives. The changes vary in the four units depending on the focus of
development. The changes are manifested by the relatives entering earlier into
collaboration with the staff, and that support is given to relatives when the patient
is transferred to another unit. There is more focus on and support to siblings.
One of the units has changed the distribution of responsibility among the staff to
secure continuity early in the collaboration process with the relatives. One unit has
introduced an agenda to the relatives before formal meetings to clarify the aim of
the meeting and to reduce insecurity among the relatives. During five focus group
interviews, dialogue based teaching lessons and deliberation meetings some
conceptions have emerged as important to good quality cooperation between
relatives and staff: Encounter, hope, crisis, giving and receiving information,
qualifications, relatives as a resource, needs, criticism and anger. | |
dc.format.extent | 567652 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Notat | en |
dc.relation.ispartofseries | 02/2007 | en |
dc.subject | pårørendearbeid | en |
dc.subject | handlingsorientert forskningssamarbeid | en |
dc.subject | familiesamarbeid | en |
dc.subject | psykisk helse | en |
dc.title | Samarbeid mellom ansatte og pårørende til personer med en nyoppdaget alvorlig psykisk lidelse | en |
dc.title.alternative | Collaboration between staff and relatives to persons with recently discovered serious mental illness | en |
dc.type | Working paper | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757 | en |