dc.description.abstract | Norsk:
Dette notatet bygger på en undersøkelse der 850 medlemmer av brukerorganisasjonen Mental Helse svarte på spørsmål
om erfaringer med ulike deler av hjelpeapparatet og i hvilken grad de hadde et sosialt nettverk og hvordan dette fungerte.
Det ble også krysset av for alder, kjønn, sivilstand, skole- eller yrkestilknytning og bosituasjon.
Bakgrunnen for undersøkelsen var et ønske om å forstå mer av samspillet mellom sosiale nettverk og profesjonelle tjenester.
Mange studier har illustrert betydningen av sosial støtte og sosiale nettverk for personer med psykiske problemer eller
lidelser, og dessuten vist at sosiale nettverk både kan bety redusert behov for profesjonelle tjenester og bedre tilgang til
slike tjenester. Vi har likevel begrenset kunnskap om hvordan samspillet mellom sosiale nettverk og profesjonelle tjenester
fungerer.
Ca. 4000 medlemmer fikk tilsendt spørreskjemaet og knapt 1000 svarte. Støttemedlemmene ble ekskludert fra den
kvantitative analysen (men inkludert i kvalitative analyser av det samme utvalget). Cirka 1/3 av respondentene var menn
og alderen varierte fra 20 til 80 år, med hovedtyngden mellom 40 og 60 år. 67 % hadde uføretrygd, 13 % var i jobb og
20 % kombinerte trygd med jobb eller studier. Respondentene har erfaringer fra alle deler av hjelpeapparatet, d.v.s. fra
tradisjonelle psykiatriske sykehus, DPS-er, dagsentra, individualterapi, familieterapi, hjelpetelefoner, krisesentra, kunst- og
kroppsorienterte terapier m.m.
Dataene viste at de aller fleste opplever å ha støttende sosiale nettverk. Videre fant vi at disse nettverkene på flere måter
kan sies å erstatte profesjonelle tjenester. Når det gjelder hjelp til bedring, kan sosiale nettverk tilby kvaliteter som er på
høyde med de profesjonelle tjenestene. Videre fant vi en positiv sammenheng mellom tillit til et sosialt nettverk og tillit
til profesjonelle tjenester. Tillit til et sosialt nettverk øker også sannsynligheten for at erfaringene med de profesjonelle
tjenestene blir positive.
Det er flere konklusjoner som kan trekkes av denne studien. Bl.a. tilsier funnene at nettverkskvaliteter i større grad burde
inkluderes i de profesjonelle tjenestene. De åpne nettverksmøtene, hvor profesjonelle og nettverksmedlemmer møtes
på mer likeverdig basis, kan her være en god modell. Videre vil det ha stor betydning om profesjonelle kan hjelpe utsatte
grupper med å bygge egne nettverk. | |