Idégrunnlag i kommunalt psykisk helsearbeid
Abstract
Denne studien er en del av samarbeidsprosjektet: Helsefremmende og
forebyggende psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Notatet er et resultat av samtaler
om verdigrunnlagets betydning i det kommunale psykiske helsearbeidet i Åmot
kommune. Dataene er skapt på grunnlag av tre fokussamtaler med brukere og en
tverrfaglig gruppe ansatte (n=12) i perioden november -02 til april –03. Dataene ble
analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Resultatene viser betydningen av at
personalet har tilstrekkelig innsikt i og forståelse for den kunnskap og erfaring som
brukere har om psykisk lidelse og psykisk helsearbeid. Brukerne må aktivt trekkes
med i planleggingen av tjenestetilbudene. En vedvarende dialog mellom ansatte,
brukere og brukerorganisasjoner er en forutsetning for at kunnskapsgrunnlaget skal
holdes oppdatert. Verdigrunnlaget oppfattes som en veiviser i arbeidet. Kommunenes
verdigrunnlag oppleves generelt som positivt, men vel idealistisk sett i forhold til
mulighetene til å realisere det. For at det skal få et klart gjennomslag, må det
gjenoppdages av ansatte og brukere, fornyes og aktualiseres i det daglige arbeidet. En
forutsetning for at verdigrunnlaget skal fungere etter sin hensikt, er at tverrfaglig og
tverretatlig samarbeid stimuleres. English: This study is part of a research collaboration project between Hedmark
University College and the Municipality of Åmot: Promotive and preventive mental
health work in the local community. The draft is a result of conversations concerning
basic values in mental health work in Åmot. Data is created on the basis of three focus
group interviews with users and interdisciplinary professionals (n=12) during
November -02 through April -03. Data was analysed by means of qualitative content
analysis. The results highlight knowledge as a central value in mental health work.
This knowledge consists of a combination of professional knowledge and the users’
experiential knowledge. The user must actively participate in the planning of the
services. A continuing dialogue between professionals, users and user organisations is
a presupposition in order to keep the knowledge updated. The written basic values are
considered to serve as a guide in the work. In order to implement the values, they have
to be rediscovered by employees and users and actualised in everyday work. A
necessary requirement for the basic values to function according to their intention is
interdisciplinary and intersectoral collaboration.