dc.contributor.author | Hagen, Kari-Janna | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T12:23:42Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T12:23:42Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-312-2 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133554 | |
dc.description.abstract | Dette dokumentet er en introduksjon til bedre forståelse av mennesker
med (psykisk) utviklingshemming. Det beskriver kort forskjellige sider ved
utviklingshemning, definisjoner, mulige årsaker, klassifisering i forhold til
funksjonsnivå, vanlige tilleggshandicap og hvilke konsekvenser en slik hemning kan
ha for utvikling og læring. Videre peker dokumentet på hva man bør være særlig
oppmerksom på ved tilretteleggingen av sentrale fagområder i skolen for denne
elevgruppa, med særlig tanke på opplæringslovens presisering av at alle barn har rett
til tilpasset opplæring ut fra sine egne forutsetninger. I siste del er det tatt med en
orientering om den historiske utviklingen av skolerettigheter for funksjonshemmede i
Norge, fra utstøting til inkludering. Til slutt har jeg tatt med et sammendrag fra en
undersøkelse av skolesituasjonen for en gruppe med Down syndrom, slik det framstår
flere år etter at ansvarsreformen ble vedtatt. | no_NO |
dc.description.abstract | English: This document is an introduction to better understanding of the concept of
mental retardation It consists of a short description of different aspects of retardation, -
possible causes, classification in relation to function level, supplementary handicaps,
and the consequences for development and learning. The document focuses on what to
give special attention when planning and organizing the learning of important topics in
school, in the light of the Education Act which stipulates that every child have the
right to individually adjusted education in an inclusive school. In the last part I have
included a short description of the historical development of education rights in
Norway, from exclusion to inclusion, and there is a brief summary from a study of the
situation in school for a group of children with Down’s Syndrome. | |
dc.relation.ispartofseries | Notat;08/2003 | |
dc.subject | utviklingshemming | no_NO |
dc.subject | handicap | no_NO |
dc.subject | læring | no_NO |
dc.title | En kort orientering om mennesker med utviklingshemming | no_NO |
dc.title.alternative | A short orientation about mental retarded people | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.source.pagenumber | 74 | no_NO |