Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøye, Sevald
dc.contributor.authorMoldjord, Wenke
dc.contributor.authorRaudkleiv, Ingeir
dc.date.accessioned2012-06-01T12:33:58Z
dc.date.available2012-06-01T12:33:58Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7671-310-6
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133556
dc.description.abstractEvalueringsstudien bygger på utprøving av mappevurdering som studiestrategi og eksamensform for et kull ved grunnutdanning i sykepleie og en klasse ved videreutdanning i psykisk helsearbeid høsten 2002. Studien søker å finne svar på hvordan forskjellige studieoppgaver påvirker læreprosessen og tilegnelse av fagkunnskap, og hvilken effekt mappevurdering som eksamen kan ha på studentenes læringsaktivitet. Erfaringer fra studenter ved ordinær og desentralisert grunnutdanning i sykepleie, fra lærere og kontaktsykepleiere i samme, samt fra heltidsstudenter og lærer ved videreutdanning i psykisk helsearbeid er innhentet ved hjelp av spørreskjema og fokusgruppeintervju. Strategier for innholdsanalyse er benyttet for å fortolke dataene. Resultatene viser at studieoppgaver kombinert med veiledning av lærere i grupper og ressursforelesninger gir meningsfulle læringsaktiviteter, og vekselvirkning mellom individuelt arbeid og gruppearbeid gir innsikt og fordypning i aktuelt fagstoff. Respondentene anbefaler flere forbedringer for å øke nytteverdien av mappevurdering.no_NO
dc.description.abstractEnglish: The study evaluates the outcome of a portfolio intervention as a learning and examination form for students in a nursing education programme at baccalaureate level and advanced level in psychiatric health work education. The aim of the study was to explore in what way different study subjects influence the process of learning in the area of nursing and health care, and to which purpose the portfolio serves as an examination form. Data was collected by a questionnaire and focus group interviews. Experiences from students, teachers and clinical supervisors at a participation hospital were collected and analysed. Strategies for content analysis were employed. The findings suggest that the study subjects combined with supervision from teachers and lectures are meaningful for the learning process. By combining individual studies and studies in groups the students increase their insight in nursing and health care. The respondents recommended different improvements in order to enhance the outcome of portfolio.
dc.relation.ispartofseriesNotat;07/2003
dc.subjectmappevurderingno_NO
dc.subjectstudieoppgaverno_NO
dc.subjectlæringsaktivitetno_NO
dc.subjecteksamenno_NO
dc.titleMappevurdering som studie- og eksamensform. Utprøving ved grunnutdanning i sykepleie og videreutdanning i psykisk helsearbeidno_NO
dc.title.alternativePortfolio as a learning and examination form. An intervention in a nursing education programme at baccalaureate level and advanced level in psychiatric health work educationno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.source.pagenumber75no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel