dc.contributor.author | Høye, Sevald | |
dc.contributor.author | Moldjord, Wenke | |
dc.contributor.author | Raudkleiv, Ingeir | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T12:33:58Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T12:33:58Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-310-6 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133556 | |
dc.description.abstract | Evalueringsstudien bygger på utprøving av mappevurdering
som studiestrategi og eksamensform for et kull ved grunnutdanning
i sykepleie og en klasse ved videreutdanning i psykisk
helsearbeid høsten 2002.
Studien søker å finne svar på hvordan forskjellige studieoppgaver påvirker
læreprosessen og tilegnelse av fagkunnskap, og hvilken effekt mappevurdering
som eksamen kan ha på studentenes læringsaktivitet.
Erfaringer fra studenter ved ordinær og desentralisert grunnutdanning i
sykepleie, fra lærere og kontaktsykepleiere i samme, samt fra heltidsstudenter
og lærer ved videreutdanning i psykisk helsearbeid er innhentet
ved hjelp av spørreskjema og fokusgruppeintervju. Strategier for innholdsanalyse
er benyttet for å fortolke dataene.
Resultatene viser at studieoppgaver kombinert med veiledning av lærere i
grupper og ressursforelesninger gir meningsfulle læringsaktiviteter, og
vekselvirkning mellom individuelt arbeid og gruppearbeid gir innsikt og
fordypning i aktuelt fagstoff. Respondentene anbefaler flere forbedringer
for å øke nytteverdien av mappevurdering. | no_NO |
dc.description.abstract | English: The study evaluates the outcome of a portfolio intervention as
a learning and examination form for students in a nursing education
programme at baccalaureate level and advanced level in psychiatric health
work education.
The aim of the study was to explore in what way different study subjects
influence the process of learning in the area of nursing and health care, and
to which purpose the portfolio serves as an examination form.
Data was collected by a questionnaire and focus group interviews.
Experiences from students, teachers and clinical supervisors at a
participation hospital were collected and analysed. Strategies for content
analysis were employed.
The findings suggest that the study subjects combined with supervision
from teachers and lectures are meaningful for the learning process. By
combining individual studies and studies in groups the students increase
their insight in nursing and health care. The respondents recommended
different improvements in order to enhance the outcome of portfolio. | |
dc.relation.ispartofseries | Notat;07/2003 | |
dc.subject | mappevurdering | no_NO |
dc.subject | studieoppgaver | no_NO |
dc.subject | læringsaktivitet | no_NO |
dc.subject | eksamen | no_NO |
dc.title | Mappevurdering som studie- og eksamensform. Utprøving ved grunnutdanning i sykepleie og videreutdanning i psykisk helsearbeid | no_NO |
dc.title.alternative | Portfolio as a learning and examination form. An intervention in a nursing education programme at baccalaureate level and advanced level in psychiatric health work education | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.source.pagenumber | 75 | no_NO |