dc.contributor.author | Faugli, Bjørn | |
dc.date.accessioned | 2012-06-01T11:11:06Z | |
dc.date.available | 2012-06-01T11:11:06Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-318-1 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133558 | |
dc.description.abstract | English: The objective of this paper is to provide a contextual background of
contemporary research on Computer Supported Learning. Many researchers and
developers, focusing on e-learning issues, have a relatively narrow perspective on how
their R&D activity is related to R&D in the field of Technology and Society (TaS).
This paper is presenting a brief retrospective overview of how the focus of R&D on
TaS issues in Norway has changed during the past half-century and some
recommendations of the path of future R&D with emphasis on the requirements in the
field of computer supported learning. Based on the role of technology in society
throughout history, a background is provided for enhanced understanding of the
present R&D emphasis. With the industrial revolution and emergence of modern
capitalist societies, the initial R&D on TaS was focusing on workers conditions and
the development of industrial democracy. From this situation, with focus on intra
organizational conditions, R&D on TaS gradually changed focus towards inter
organizational issues. Technological development has to some extend been accepted as
inevitable and the R&D community has adapted a semi-deterministic perspective,
refraining from probing deeper into and considering the possibilities of understanding
how to effect the driving forces behind technological development. Future R&D on
TaS should be based on experience from intra organizational Systems Development
and apply experimental, multidisciplinary approaches to development of technology
supported inter organizational solutions. Finally it is proposed that the R&D
community, based on moral, ethical and humanistic considerations, has obligations to
focus more on how R&D on TaS can contribute to strengthen education programs in
developing nations. | no_NO |
dc.description.abstract | Målsettingen med denne artikkelen er å gi en bakgrunn for dagens
forskning på området IT-støttet læring. Mange forskere og utviklere som fokuserer på
e-lærings problematikk har et forholdsvis snevert perspektiv på denne aktivitetens
tilhørighet til Forskning og Utvikling (FoU) innen området Teknologi og Samfunn
(ToS). Artikkelen presenterer et kort tilbakeblikk på hvordan fokus for FoU på
området ToS i Norge er endret i løpet av det siste halve århundret og gir noen
anbefalinger om retningen for framtidig FoU med vekt på behovene innen IT-støttet
læring. På bakgrunn av teknologiens rolle i samfunnet gjennom historien gies det et
grunnlag for å bedre forstå dagens FoU fokus. Med den industrielle revolusjonen og
framveksten av moderne kapitalistiske samfunn var den tidlige FoU innen ToS opptatt
av arbeidsforholdene i industrien og utviklingen av industrielt demokrati. Fra denne
situasjonen, med fokus på organisasjonsinterne forhold, endret FoU aktiviteten gradvis
fokus i retning av mellom organisatoriske forhold. Teknologisk utvikling har til dels
blitt akseptert som upåvirkelig og FoU miljøer har i noen grad inntatt et quasideterministisk
perspektiv, og avstår fra å trenge dypere inn i problematikken om
hvordan drivkreftene bak teknologi utvikling kan påvirkes. Framtidig FoU innen
området ToS bør baseres på erfaring fra organisasjons intern systemutvikling and
anvende eksperiementelle, tverrfaglige tilnærminger til utvikling av teknologi støttede
mellom organisatoriske løsninger. Som avsluttning foreslåes det at FoU miljøene, av
moralske, etiske og humanitære grunner har en forpliktelse til å fokusere mer på
hvordan FoU innen området ToS kan bidra til styrke utdannings program og
opplæring i utviklingsland. | |
dc.relation.ispartofseries | Notat;10/2003 | |
dc.subject | research | no_NO |
dc.subject | technology | no_NO |
dc.subject | development | no_NO |
dc.subject | society | no_NO |
dc.subject | computer supported learning | no_NO |
dc.title | From Intra to Inter Organizational Development and Computer-Supported Learning | no_NO |
dc.title.alternative | Fra intra til inter organisatorisk utvikling og IT-støttet læring | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.source.pagenumber | 46 | no_NO |