Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFaugli, Bjørn
dc.date.accessioned2012-06-01T11:11:06Z
dc.date.available2012-06-01T11:11:06Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7671-318-1
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133558
dc.description.abstractEnglish: The objective of this paper is to provide a contextual background of contemporary research on Computer Supported Learning. Many researchers and developers, focusing on e-learning issues, have a relatively narrow perspective on how their R&D activity is related to R&D in the field of Technology and Society (TaS). This paper is presenting a brief retrospective overview of how the focus of R&D on TaS issues in Norway has changed during the past half-century and some recommendations of the path of future R&D with emphasis on the requirements in the field of computer supported learning. Based on the role of technology in society throughout history, a background is provided for enhanced understanding of the present R&D emphasis. With the industrial revolution and emergence of modern capitalist societies, the initial R&D on TaS was focusing on workers conditions and the development of industrial democracy. From this situation, with focus on intra organizational conditions, R&D on TaS gradually changed focus towards inter organizational issues. Technological development has to some extend been accepted as inevitable and the R&D community has adapted a semi-deterministic perspective, refraining from probing deeper into and considering the possibilities of understanding how to effect the driving forces behind technological development. Future R&D on TaS should be based on experience from intra organizational Systems Development and apply experimental, multidisciplinary approaches to development of technology supported inter organizational solutions. Finally it is proposed that the R&D community, based on moral, ethical and humanistic considerations, has obligations to focus more on how R&D on TaS can contribute to strengthen education programs in developing nations.no_NO
dc.description.abstractMålsettingen med denne artikkelen er å gi en bakgrunn for dagens forskning på området IT-støttet læring. Mange forskere og utviklere som fokuserer på e-lærings problematikk har et forholdsvis snevert perspektiv på denne aktivitetens tilhørighet til Forskning og Utvikling (FoU) innen området Teknologi og Samfunn (ToS). Artikkelen presenterer et kort tilbakeblikk på hvordan fokus for FoU på området ToS i Norge er endret i løpet av det siste halve århundret og gir noen anbefalinger om retningen for framtidig FoU med vekt på behovene innen IT-støttet læring. På bakgrunn av teknologiens rolle i samfunnet gjennom historien gies det et grunnlag for å bedre forstå dagens FoU fokus. Med den industrielle revolusjonen og framveksten av moderne kapitalistiske samfunn var den tidlige FoU innen ToS opptatt av arbeidsforholdene i industrien og utviklingen av industrielt demokrati. Fra denne situasjonen, med fokus på organisasjonsinterne forhold, endret FoU aktiviteten gradvis fokus i retning av mellom organisatoriske forhold. Teknologisk utvikling har til dels blitt akseptert som upåvirkelig og FoU miljøer har i noen grad inntatt et quasideterministisk perspektiv, og avstår fra å trenge dypere inn i problematikken om hvordan drivkreftene bak teknologi utvikling kan påvirkes. Framtidig FoU innen området ToS bør baseres på erfaring fra organisasjons intern systemutvikling and anvende eksperiementelle, tverrfaglige tilnærminger til utvikling av teknologi støttede mellom organisatoriske løsninger. Som avsluttning foreslåes det at FoU miljøene, av moralske, etiske og humanitære grunner har en forpliktelse til å fokusere mer på hvordan FoU innen området ToS kan bidra til styrke utdannings program og opplæring i utviklingsland.
dc.relation.ispartofseriesNotat;10/2003
dc.subjectresearchno_NO
dc.subjecttechnologyno_NO
dc.subjectdevelopmentno_NO
dc.subjectsocietyno_NO
dc.subjectcomputer supported learningno_NO
dc.titleFrom Intra to Inter Organizational Development and Computer-Supported Learningno_NO
dc.title.alternativeFra intra til inter organisatorisk utvikling og IT-støttet læringno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.source.pagenumber46no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel