Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasen, Joar
dc.date.accessioned2012-06-28T12:08:05Z
dc.date.available2012-06-28T12:08:05Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.isbn82-7671-114-6
dc.identifier.issn1501-8555
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133580
dc.description.abstractNorsk: Undersøkelsen er blitt gjennomført på oppdrag av Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning. Formålet har vært todelt: Å styrke beslutningsgrunnlaget når ordningen med basisgrupper i allmennlærerutdanningen skal behandles våren 2000, og å gi erfaringer og informasjon som kan være av verdi når avdelingen skal bygge opp mer systematiske rutiner for studieevaluering. Undersøkelsen har benyttet studenter og lærere (veiledere) ved studiested Hamar som informanter. Den er ment som en pilotstudie, og er gjennomført med et minimum av ressurser, og med knappe tidsfrister. Undersøkelsen finner at ordningen med basisgrupper har stor sosial verdi – størst i 1. studieår. 92% av studentene i 1A gir uttrykk for at de trives med basisgruppene. Å identifisere trivselsfremmende og trivselshemmende faktorer står imidlertid fremdeles frem som en utfordring. Studentene opplever arbeidet med prosjekt i basisgruppene som lærerikt. Selve prosjektenes tverrfaglige verdi står imidlertid ikke fram som overbevisende i materialet. Basisgruppene benyttes lite som kollokviegrupper i fagundervisningen. Særlig i 2A viser studentenes svar at de i alt vesentlig ikke ser det som ønskelig at basisgruppene skal fungere som kollokviegrupper. I enkelte grupper er det store samarbeidsproblemer, og det er en utbredt oppfatning at en del studenter ikke gjør en tilfredsstillende jobb i prosjektsammenheng. Det er fortsatt en utfordring for avdelingen å finne midler som bidrar til godt samarbeidsklima studentene imellom. Det er usikkerhet om hvorvidt basisgruppeordningen bør fortsette, og hvis den skal gjøre det, om basisgruppene bør oppløses etter hvert studieår. Om dette siste forholdet hersker det stor uenighet blant både studenter og veiledere. I 2A peker studentene på at nyoppnevning av grupper for hvert studieår vil bidra til større bredde i det sosiale og faglige nettverket studenter imellom. Veilederordingen fungerer ikke alltid tilfredsstillende. Det er en utfordring for avdelingen å finne gode tiltak for å heve kvaliteten på veilederarbeidet.no_NO
dc.description.abstractEnglish: This study has been initiated by Hedmark College, Department of Teacher Education. It has a twofold purpose: It seeks to strengthen the basis for making decisions as to the future of student groupings, and to give information of value for the department in its attempts to establish more systematic routines for the evaluation of teaching. The study finds that the so-called basic groups1 are of significant social value. 92% of the first year students (freshmen) are expressing that they thrive in these basic groups. The students find the work with projects in the basic groups valuable, also that these groups are of little value in their studies of different subjects. Some groups are having serious problems cooperating, and many students feel that their co-eds are not making much of an effort when working with projects. The department is challenged to find means to improve the cooperation between students. Is is uncertain whether the students should be organized in basic groups for the future. There is a definite need to improve tutoring in there groups; up to now, tutoring has all to often been of inferior quality.
dc.description.sponsorshipHøgskolen i Hedmarkno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Notat;03/2000
dc.subjectevalueringno_NO
dc.subjectbasisgrupperno_NO
dc.subjectlærerutdanningenno_NO
dc.titleEvaluering av ordningen med basisgrupper i allmennlærerutdanningenno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber36 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel