dc.contributor.author | Nes, Kari | |
dc.contributor.author | Strømstad, Marit | |
dc.date.accessioned | 2012-11-16T14:43:01Z | |
dc.date.available | 2012-11-16T14:43:01Z | |
dc.date.issued | 1999 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-533-8 | |
dc.identifier.issn | 1501-8555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133586 | |
dc.description.abstract | Norsk: Rapporten gir først en kort begrunnelse for å arbeide ut fra
situasjons- eller problembeskrivelser («case») i pedagogikkundervisningen i
lærerutdanningen. Begrunnelsen er basert på teori og forfatternes egne
erfaringer. Etter en drøfting av hva som ligger i begrepet problembasert læring,
følger en beskrivelse av planlegging og gjennomføring av et studieår med to
førsteklasser. Beskrivelsen omfatter både organisering og arbeidsmåter. Videre
blir det redegjort for studentenes vurdering av arbeidsformen med eksempler på
utsagn fra studentene. Til slutt kommer pedagogikklærernes egen vurdering
med forslag til forandring og videreutvikling av arbeidsformen. De
situasjonsbeskrivelsene som er benyttet, er vedlagt sammen med eksempel på
semesterplan og skjema for føring av logg i studentgruppene. | no_NO |
dc.description.abstract | English: In this report the authors first state their reasons for choosing
problem-based learning of theory of education in the teacher education. These
reasons are based both on theoretical studies and the authors' own experiences.
Following a discussion of the concept of problem-based learning, is a
description of the planning and results of on year's work with students in the
first year of their teacher training. The description is restricted to the study of
educational theory, but includes considerations about practical organisation of
different groups and ways of promoting work in groups. Student evaluation
after one year is presented with examples of statements from students. Finally
the teachers of education give their own evaluation with suggestions as to what
should be changed or further developed. Enclosed are the case descriptions,
plans for the year and a log form for the self-evaluation of work in student
groups. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Notat;01/1999 | |
dc.subject | PBL | no_NO |
dc.subject | pedagogikk | no_NO |
dc.subject | case | no_NO |
dc.subject | teorier | no_NO |
dc.subject | praksis | no_NO |
dc.subject | lærerutdanning | no_NO |
dc.title | Problembasert læring (PBL) i lærerutdanningen: Et år med kasusbasert undervisning i pedagogikk - bakgrunn og erfaringer | no_NO |
dc.title.alternative | Problem-Based Learning in Teacher Education: One Year of Case Method Teaching in Pedagogics - Background and Experiences | no_NO |
dc.type | Working paper | no_NO |
dc.source.pagenumber | 61 | no_NO |