Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsmoen, Hege
dc.contributor.authorJahnsen, Hanne
dc.contributor.authorTinnesand, Torunn
dc.date.accessioned2013-09-16T10:52:02Z
dc.date.available2013-09-16T10:52:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-82-7671-901-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133713
dc.description.abstractNorsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2010–2012 (LP5). Høsten 2010 startet implementeringen av LP-modellen innført ved 44 skoler i 17 kommuner i 8 fylker, 6 skoler falt fra i evalueringen av modellen, så den samlede rapporten omfatter 38 skoler. Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, forkortet «Læringsmiljøsenteret» (tidligere Lillegården kompetansesenter) har hatt ansvaret for opplæring og implementering av LP- modellen, videre har de foretatt en kvalitativ kasusstudie med fokus på praksis i lærergruppene og implementeringskvalitet i fire LP skoler. Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har gjennomført de kvantitative spørreundersøkelsene, som før- (T1) og ettermålinger (T2). Læringsmiljøsenterets kvalitative kasusstudie hadde fokus på praksisutøvelse i lærergruppene og implementeringskvalitet i to 1-7 skoler og to 1-10 skoler. Evalueringen av LP5 (2010–2012) er en flermetodisk studie. De kvantitative spørreundersøkelsene viser til at arbeidet på skolene gir bedre resultater når det gjelder kontekstuelle forhold i skolen. Lærerne opplever betydelig mer samarbeid og de vurderer sine relasjoner til elevene langt bedre ved andre måling enn ved første. Resultatene fra den kvantitative undersøkelsen bekreftes av lærernes opplevelser ved alle kasusskolene hadde stor framgang på områdene lærersamarbeid, lærertrivsel og kompetanseutvikling, samt relasjoner til elevene. Kasusskolene rapporterte om lite problematferd på T1 og LP5 skolene hadde generelt et godt utgangspunkt i arbeidet med læringsmiljøet ved den første kartleggingen før arbeidet med LP modellen startet. Observasjonene av timer gjennom kasusstudien bekreftet dette, elevene ble sjeldent korrigert på atferd og det ble observert solide timer med proaktive og autoritative voksne som ledet klassen sosialt og skolefaglig. De fleste lærergrupper sa at de var løsnings- og handlingsorienterte og hevdet de «nå bruker vi tid på analyse». Det er mulig denne orienteringen går på bekostning av refleksjon over erfaringer fra praksis og teoretisk kunnskap. Lærergruppelederne var imidlertid enige om at såkalte «hjertesaker» skapte diskusjon og refleksjon og at de var blitt gode på pedagogisk analyse. English: This research report presents the results of the work of the LP model in the period 2010-2012 (LP5). In the autumn of 2010 began the implementation of the LP model introduced at 44 schools in 17 municipalities in eight counties, six schools dropped out from the evaluation, so the overall report includes 38 schools. Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioural Research in Education, abbreviated «Learning Center» (formerly Lillegården competence centre) has been responsible for training and implementation of the LP model. They have conducted a qualitative case study focusing on the practice of teacher groups and implementing quality in four LP schools. Centre for Studies of Educational Practice (SePU) at Hedmark University College has conducted the quantitative surveys, as pre- (T1) and after measurements survey (T2). The Learning Center qualitative casus study rather focused upon the practical exercises in learning groups and implementing quality, two primary schools and two 1-10 schools is included. The evaluation of LP5 (2010-2012) is a multi-methodological study. The quantitative surveys indicate that the work of the schools perform well in terms of contextual factors in school. Teachers experienced significantly more cooperation and considering their relationships with students far better in the second measurement at first. The results of the quantitative survey confirmed the teachers’ experiences in all cases the schools had great success in the areas of teacher collaboration, teacher satisfaction and skills development, and their relationships with students. The case school reported a small problem with student’s conduct in the quantitative survey (T1) and LP5 schools in general had a good base to work with the learning environment at the initial survey (T1) before working on the LP model. The observations through the case study confirmed this, students were rarely corrected the conduct and the observed solid hours of proactive and authoritative teachers who led the class socially and academically. Most teacher groups said they were solving and action oriented and claimed they «spend time on analysis.» It is possible this orientation at the expense of reflection on experiences from practice and theoretical knowledge. Teacher group leaders were, however, agreed that the so-called «heart issues» created discussion and reflection and that they were good pedagogical analysis.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport;2/2013
dc.subjectLP-modellenno_NO
dc.subjectpedagogisk analyseno_NO
dc.subjectlæringsmiljøno_NO
dc.title«Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12)no_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber105no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel