Nettlæring for nettundervisning : En analyse av Nettlærerkurset ved Høgskolen i Hedmark
Abstract
Norsk: Denne utgivelsen inneholder en masteroppgave levert ved Aalborg Universitet.
Forfatteren er ansatt ved Høgskolen i Hedmark, innholdet er nært knyttet til arbeid ved
høgskolen, og har skjedd med støtte herfra.
Dette prosjektet gikk først ut på å utvikle og gjennomføre et nettbasert kurs for lærere i
vår egen høgskole innen arbeid med nettbasert undervisning. Kurset ble kalt
Nettlærerkurset. På grunnlag av dette er det skrevet en kursbeskrivelse med en
evaluering av kurset og satt mer tydelige ord på den profilen som kjennetegnet kurset.
Ut fra dette igjen er det skrevet en teoretisk/analytisk rapport. Rapporten analyserer
den pedagogiske profilen ved kurset, og svarer på hvilket innhold og hvilket
kunnskaps- og læringssyn denne profilen representerer, hvordan profilen kan
begrunnes og hvordan den har bidratt til å gjøre at kurset har nådd målet.
Masteroppgaven blir på denne måten en drøfting av idégrunnlaget for et
opplæringstiltak for lærere i høyere utdanning innen nettbasert undervisning.
Rapporten inneholder den teoretisk/analytiske masteroppgaven, kursbeskrivelse og
vedlegg. English: This report contains a master’s thesis written at the Aalborg University. The content is
closely connected to Hedmark University College, and the work is also supported by
the college.
In the first part of this project a new net based training program was developed and run
for teachers at the college. The basis for this theoretical report is the description and
evaluation of the program. Special focus is on the pedagogical profile of the program,
which was developed after it was finished. The report analyses this pedagogical profile
of the program, and answers following questions: what is the meaning and the
knowledge- and learning perspective of the profile, what are the arguments for the
profile and how did it help the program to reach its goals.
This means that the report deals with the basic ideas of a training program for teachers
in higher education on net based education. The document contains the theoretical
report, the program description and attachmens.
Series
Rapport12/2004