dc.contributor.author | Vråle, Gry Bruland | |
dc.contributor.author | Karlsson, Bengt | |
dc.contributor.author | Hummelvoll, Jan Kåre | |
dc.date.accessioned | 2010-01-22T10:10:52Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-762-4 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133792 | |
dc.description.abstract | Norsk: Innholdet i denne rapporten har sin opprinnelse i et nordisk
seminar i psykiatrisk sykepleie på Hamar 20. og 21. april 2009 med tittelen:
Psykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid – selvforståelse, praksis
og forskning. Arrangør: Høgskolen i Hedmark og Landsgruppen av psykiatriske
sykepleiere. Seminarets hensikt var å spore røttene til den norske
og nordiske psykiatrisk sykepleietradisjonen, den faglige selvforståelsen
og det fagspesifikke i relasjon til det tverrfaglige. To perioder var særlig
interessante å se i et norsk perspektiv: Perioden 1952–1998 hvor videreutdanning
i psykiatrisk sykepleie eksisterte, og perioden 1998–2008 hvor videreutdanning
og mastergradsutdanning i psykisk helsearbeid ble etablert
og utviklet som et tverrfaglig utdanningstilbud. Dessuten var det et ønske
om å rette søkelyset på utviklingslinjer i psykiatrisk sykepleie i et nordisk
perspektiv. Fokus første del: Historiske og ideologiske utvikingslinjer. Fokus
andre del: Det nordiske perspektiv med bidrag relatert til vitenskapsteori,
psykiatrisk sykepleie i lokalsamfunnet, ensomhet, om å miste fotfestet midt
i livet, pårørende og merbelastning og filosofiske grunnlagsproblemer relatert
til psykiatrisk sykepleiepraksis. Avslutningsvis presenteres en fagkritisk
refleksjon om: Fornyet profesjonell identitet i en tverrfaglig virkelighet. | en |
dc.description.abstract | English: The content of this report stems from a Nordic seminar on
psychiatric nursing, Hamar 20th–21st of April 2009, entitled: Psychiatric
nursing in times of interdisciplinary collaboration: self-understanding,
practice and research. The seminar was arranged by Hedmark University
College and Norwegian Nurses’ Association (Group of Psychiatric Nurses).
The purpose of the seminar was to trace the roots of the Norwegian and
the Nordic psychiatric nursing tradition, its professional self-understanding
and the professional versus interdisciplinary aspects of psychiatric nursing.
From a Norwegian perspective, two periods were of particular interest;
1) 1952–1998: Continuing education in psychiatric nursing was possible,
2) 1998–2008: Continuing education and masters programme in mental
health care were established and developed as an interdisciplinary education.
The focus of the first day was the historical and ideological lines of development
of psychiatric nursing in Norway. The themes on the second day
were: The Nordic perspective with contributions related to philosophy of
science; community psychiatric nursing; loneliness; losing one’s footing in
the midst of life; relatives and burden of care; reflection on basic problems
in the practice of psychiatric nursing. The final contribution is a critical reflection
on «Renewed professional identity in an interdisciplinary reality». | en |
dc.format.extent | 1486405 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.relation.ispartofseries | Høgskolen i Hedmark - Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 14 - 2009 | en |
dc.subject | psykiatrisk sykepleie | en |
dc.subject | ideologi | en |
dc.subject | psykiatrisk sykepleiehistorie | en |
dc.subject | utdanning | en |
dc.title | Psykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid : selvforståelse, praksis og forskning | en |
dc.title.alternative | Psychiatric nursing in times of interdisciplinary collaboration : selfunderstanding, practice and research | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757 | en |