Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVråle, Gry Bruland
dc.contributor.authorKarlsson, Bengt
dc.contributor.authorHummelvoll, Jan Kåre
dc.date.accessioned2010-01-22T10:10:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-82-7671-762-4
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133792
dc.description.abstractNorsk: Innholdet i denne rapporten har sin opprinnelse i et nordisk seminar i psykiatrisk sykepleie på Hamar 20. og 21. april 2009 med tittelen: Psykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid – selvforståelse, praksis og forskning. Arrangør: Høgskolen i Hedmark og Landsgruppen av psykiatriske sykepleiere. Seminarets hensikt var å spore røttene til den norske og nordiske psykiatrisk sykepleietradisjonen, den faglige selvforståelsen og det fagspesifikke i relasjon til det tverrfaglige. To perioder var særlig interessante å se i et norsk perspektiv: Perioden 1952–1998 hvor videreutdanning i psykiatrisk sykepleie eksisterte, og perioden 1998–2008 hvor videreutdanning og mastergradsutdanning i psykisk helsearbeid ble etablert og utviklet som et tverrfaglig utdanningstilbud. Dessuten var det et ønske om å rette søkelyset på utviklingslinjer i psykiatrisk sykepleie i et nordisk perspektiv. Fokus første del: Historiske og ideologiske utvikingslinjer. Fokus andre del: Det nordiske perspektiv med bidrag relatert til vitenskapsteori, psykiatrisk sykepleie i lokalsamfunnet, ensomhet, om å miste fotfestet midt i livet, pårørende og merbelastning og filosofiske grunnlagsproblemer relatert til psykiatrisk sykepleiepraksis. Avslutningsvis presenteres en fagkritisk refleksjon om: Fornyet profesjonell identitet i en tverrfaglig virkelighet.en
dc.description.abstractEnglish: The content of this report stems from a Nordic seminar on psychiatric nursing, Hamar 20th–21st of April 2009, entitled: Psychiatric nursing in times of interdisciplinary collaboration: self-understanding, practice and research. The seminar was arranged by Hedmark University College and Norwegian Nurses’ Association (Group of Psychiatric Nurses). The purpose of the seminar was to trace the roots of the Norwegian and the Nordic psychiatric nursing tradition, its professional self-understanding and the professional versus interdisciplinary aspects of psychiatric nursing. From a Norwegian perspective, two periods were of particular interest; 1) 1952–1998: Continuing education in psychiatric nursing was possible, 2) 1998–2008: Continuing education and masters programme in mental health care were established and developed as an interdisciplinary education. The focus of the first day was the historical and ideological lines of development of psychiatric nursing in Norway. The themes on the second day were: The Nordic perspective with contributions related to philosophy of science; community psychiatric nursing; loneliness; losing one’s footing in the midst of life; relatives and burden of care; reflection on basic problems in the practice of psychiatric nursing. The final contribution is a critical reflection on «Renewed professional identity in an interdisciplinary reality».en
dc.format.extent1486405 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapporten
dc.relation.ispartofseries14 - 2009en
dc.subjectpsykiatrisk sykepleieen
dc.subjectideologien
dc.subjectpsykiatrisk sykepleiehistorieen
dc.subjectutdanningen
dc.titlePsykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid : selvforståelse, praksis og forskningen
dc.title.alternativePsychiatric nursing in times of interdisciplinary collaboration : selfunderstanding, practice and researchen
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel