Inkludering i innovasjonsperspektiv
Abstract
Norsk: Denne rapporten presenterer en undersøkelse av hvordan en kommune
forberedte de tilsatte i skolene på å gjennomføre Reform 97 gjennom et bredt anlagt
videre- og etterutdanningstilbud. Rapporten sier også hvordan utbyttet av dette tilbudet
ble vurdert av de tilsatte. De tilsattes synspunkter er kommet fram gjennom survey og
intervjuer med grupper og enkeltpersoner. Rapporten beskriver også et
skolevurderings- og utviklingsprosjekt som ble gjennomført i syv av kommunens
skoler og sammenligner resultatet av dette arbeidet med det tilbudet kommunen ga i
reformens implementeringsfase. Til slutt i rapporten blir de to tilnærmingene -
skolering og skoleutvikling - diskutert i lys av forskjellige kunnskapssyn. Her blir også
Luhmanns systemteori trukket inn som en mulig forklaring på hvorfor det kan
oppleves som vanskelig å gjøre reelle endringer i skoler. English: This report presents the results from research on how staff was prepared
for the Reform 97 and the outcome of the different initiatives effected by the
municipality to bring about the reform. The study is part of the evaluation project Has
the implementation of "Reform 97" led to inclusive practices in schools, socially as
well as academically and culturally? in the Norwegian Research Council s
programme "Evaluating Reform 97", more specifically in the field of "The
comprehencive school, equity and cultural diversity". The report also describes a
locally based school evaluation project in seven different schools and compares the
outcome of this work with the outcome of courses offered by the municipality. Data
for this report were drawn from interviews with staff individually and in groups,
survey, field work and action research. The results indicate that a mere half of staff
considers the courses they attended before implementation of the reform to be of much
significance for their work with students. Cooperative learning and net-working seem
to have been more effective strategies for learning about the reform.
Series
Rapport15/2004