Fra kontaktsykepleier til hovedveileder – erfaringer med en ny veiledningsmodell
Abstract
Hovedveiledermodellen beskriver tre aktører som har ansvar
for veiledning, oppfølging og evaluering av studenter i veiledede praksisperioder,
hovedveileder, daglig veileder og lærer. I modellen fristiller praksisfeltet en
sykepleier i deler av sin stilling til veiledning og oppfølging av en gruppe studenter.
Disse sykepleierne har rollen som hovedveiledere og har kompetanse
innenfor veiledning. I tillegg får studentene veiledning av daglige veiledere som
er sykepleiere på praksisstedet. Studentene kan ha flere daglige veiledere i
en praksisperiode. Lærer og hovedveileder gjennomfører gruppeveiledning og
evaluering av studentene sammen. Lærer har også et veilederansvar for hovedveileder
og daglig veileder.
Implementeringen av «Hovedveiledermodellen» startet våren 2006 og har pågått
frem til sommeren 2009.
Erfaring med modellen viser at vi har fått et tettere samarbeid med praksisfeltet.
Hovedveileder har blitt et bindeledd mellom skole og praksisfelt. English: Our model of supervising student nurses in their clinical studies describes
three participants: The main supervisor, the daily supervisor and the
nursing teacher. In this model, one of the nurses has time set free to
guide and supervise a group of student nurses. These nurses are the main
supervisors and all of them have special competence in supervision. In
addition the student nurses have daily supervision by nurses in the clinical
field, here called daily supervisors. Through one period of clinical studies
a student nurse may have different daily supervisors. The nursing teacher
and main supervisor collaborate in supervising and evaluating student
nurses. The nursing teachers do also have responsibility of supervising
main supervisors and daily supervisors.
Implementing this model of supervising student nurses in their clinical
studies started out in spring of 2006 and are still ongoing summer of
2009.
Our experience with this model so far is that we have a closer cooperation
with the clinical field, and the main supervisors have become a long needed
link between the university college and the clinical field.