dc.contributor.author | Nordahl, Thomas | |
dc.contributor.author | Sunnevåg, Anne-Karin | |
dc.contributor.author | Ottosen, Anna L. | |
dc.date.accessioned | 2010-04-16T12:11:07Z | |
dc.date.available | 2010-04-16T12:11:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-738-9 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133856 | |
dc.description.abstract | Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres kvantitative og
kvalitative resultater av arbeidet med LP-modellen i perioden 2006–2008.
Høsten 2006 ble LP-modellen implementert 105 skoler i 33 kommuner i
Norge. Lillegården kompetansesenter har hatt ansvaret for implementeringen
av LP-modellen, og Høgskolen i Hedmark har gjennomført en evaluering
av dette utviklingsarbeidet. Gjennom evalueringen av arbeidet med LP-modellen
har hensikten vært å bidra til at skolene og lærerne skulle kunne få
kunnskaper og ferdigheter knyttet til å utvikle gode læringsmiljø. Gjennom
to kartleggingsundersøkelser, den første foretatt høsten 2006 og den andre
våren 2008, har skolene hatt mulighet til å se hvilke områder innenfor
læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte de burde fokusere på for så etter
ca to år kunne studere den endring og utvikling som har skjedd på disse områdene
gjennom prosjektperioden. Denne forskningsrapporten handler om
hvilke resultater LP-skolene har oppnådd, og eventuelt hvilken sammenheng
disse resultatene har med det implementeringsarbeidet som har foregått i
prosjektperioden.
Resultatene viser at det har vært en positiv utvikling innenfor flere områder
i LP-skolene. Utviklingsarbeidet har gitt resultater både for elevenes læringsutbytte
og læringsmiljø og for lærernes arbeidssituasjon. Resultatene
uttrykker at lærerne klart opplever en mer samarbeidsorientert skolekultur,
samtidig som det er mer struktur på undervisningen og en bedre atferd hos
elevene. Det betyr at lærerne samarbeider bedre, har et mer positivt syn
på elevene og opplever at de takler atferdsproblemer på en hensiktsmessig
måte. Det har vært noe mindre utvikling innenfor elevvurderingene, men
resultatene viser at elevene opplever mindre bråk og uro i undervisningen,
de skolefaglige prestasjonene viser en liten forbedring og elevene klarer i
større grad å innordne seg på skolen. Andelen elever som mottar spesialundervisning
har blitt redusert med 15 % sett i forhold til utviklingen innen
spesialundervisning ellers i grunnskolen. Implementeringsarbeidet har vært av variabel kvalitet. Mange skoler, PPkontorer
og skoleeiere har realisert en implementering i samsvar med intenskjonene
i LP-modellen, men mange skoler har ikke hatt en tilfredsstillende
implementering og hvor endring av praksis ikke har vært tydelig nok.
Det er store variasjoner i grad av vellykket implementering og felles for
mange skoler er at noen deler at implementeringsarbeidet har gått bedre
enn andre. Skolene har lykkes best i forhold til opplæring og i forståelse
av LP-modellen, men har hatt vansker med å følge analysemodellen, få i
gangsatt tiltak og forankre arbeidet i skolen. Evalueringen viser også at det
er en sammenheng mellom en vellykket implementering og aktiv støtte,
involvering fra skoleeier og god veiledning av PP-tjeneste. | en_US |
dc.description.abstract | English: During the fall of 2006, the LP-model was implemented in 105
schools in 33 municipalities in Norway, and in this research report, quantitative
and qualitative results from the project are prestented. Lillegården Resource
Center has been responsible for the implementation process, while Hedmark
University College has carried out the evaluation. Throughout the evaluation,
the aim has been to contribute to an upgrading of skills and competence within
the area of creating good learning environments. Through two survey investigations,
carried out in 2006 and 2008, the participating schools have been able
to decide what areas within the learning environment they should prioritize and
also to assess development and progress in the project period. The research
report focuses on the results that the schools have accomplished, as well as
what relation the results may have with the implementation processes.
The results show that there has been a positive development within several
areas in the LP schools. Student learning outcomes, learning environment and
teachers’ working situation are all areas where there have been improvement.
The teachers experience a more cooperative school culture, more structure
in the teaching situation and less learning-disruptive behavior. Consequently, it
can be argued that teachers have improved their cooperation, teachers apply a
more positive view of the student and lastly, teachers handle emotional and behaviour
problems in a more appropriate way. There has been less development
in the student assessments, but the results show that the students experience
a more positive working atmosphere in the classroom, there is a slight improvment
in learning outcomes and lastly, the students communicate that they to
a greater extent manage to conform and adapt to the school environment.
The share of students receiving special needs education has been reduced by
15 % compared to the development in Norwegian primary schools as a whole.
Further, the evaluation indicate that the implementation processes has been
of different quality. Many schools, PP-offices and school owners have implemented
according to the intentions in the LP-model, while other schools
have not had a satisfactory implementation. In these schools, a positive development in teaching practice is absent. Common for several schools
are, however, that some parts of the implementation process has been
better than others. Most schools have succeeded in the training part and
in the understanding of the modell. On the other side, they have reported
difficulties with regards to follow the model of analysis, start up actions
and initiatives and lastly, to make the work sustainable. The evaluation thus
highlights that there is a relation between successful implementation, active
support and involvement from school owner and good guidance and direction
from the educational and psychological counselling service. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2009 | |
dc.subject | LP-modellen | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.subject | implementeringsstrategier | en_US |
dc.subject | The LP-model | en_US |
dc.subject | learning environment | en_US |
dc.subject | implementation strategies | en_US |
dc.title | LP-modellen : evaluering av LP-modellen 2006–2008 | en_US |
dc.title.alternative | Evaluation of the LP-model | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |