Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorheim, Torgrim
dc.contributor.authorStorberget, Arild
dc.date.accessioned2008-08-12T12:36:41Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn82-7671-543-5
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/133900
dc.description.abstractNorsk: Undersøkelser har vist at lærere i grunnskolen og videregående skole har problemer med å gjennomføre læreplankrav i friluftsliv. Erfaringer fra praksisopplæringen i faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag viser at studentene helt unntaksvis får erfaringer med opplæring i friluftsliv. Hovedmål for prosjektet har været å involvere 3.årsstudenter i faglærerutdanningen i et fagdidaktisk utviklingsprosjekt som skal søke å gi dem best mulig grunnlag for selv å arbeide med og utvikle fagområdet friluftsliv i skolen. Den teoretiske og vitenskapsorienterte forankring tar utgangspunkt i aksjonslæring, praktisk teori, feltmetodisk arbeid, fagdidaktikk og implementering av skolereformer. Den metodiske tilnærming i prosjektet er mangesidig. I studentenes praktiske feltarbeid er aksjonslæring og problembasert tilnærming lagt til grunn. I undersøkelsen av måloppnåelse ved øvingskolene er enquete valgt og i analysen av valgte arbeidsformer i studentenes praktiske prosjekter er dokumentanalyse benyttet. Måloppnåelsen varierte fra skoleslag til skoleslag. Den var best på barnetrinnet, dårligst i videregående skole. Det ble anvendt ulike arbeidsformer i studentprosjektene, både induktive og deduktive, med hovedvekt på induktive. Studentgruppene og deres kontaktpersoner i øvingsskolen har vurdert prosjektarbeidet som meget lærerikt. Det har gitt nye og nyttige erfaringer med tanke på framtidig lærergjerning i friluftsliv.en
dc.description.abstractEnglish: Searches have shown that teachers in primary and secondary school have problems concerning implementation of out-door life. Experiences from school placement in the Physical Education Course is that students in a a few exceptional cases teach out-door life. The principal goal for this project has been to involve final-year students in the Physical Education Course in a didactic project of development in order to increase their teaching competence in out-door life in both primary and secondary school. The theoretical and scientific orientation is related to action learning, practical theory, field methodology, teaching principals and implementation of national curriculums. The methodical approach is manifold. Action learning and problem oriented learning is the main teaching method in the practical field work. Survey is chosen as method concerning attainment of curriculum aims in the school of practice. Document break down is make used of in the analysis of working methods. The goal attainment varied between the schools. It was better in primary school than in secondary school. The students used a variety of working methods, both inductive and deductive methods. The main stress were on inductive methods. The students and their contact teachers in the school of practice have evaluated the project to be instructive. It has given new and useful experiences in teaching out-door life.
dc.format.extent743490 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries08/2006en
dc.subjectfriluftsliven
dc.subjectøvingsskoleren
dc.subjectfaglærerutdanningen
dc.subjectfagdidaktikken
dc.subjectbarneskoleren
dc.subjectungdomsskoleren
dc.subjectvideregående skoleen
dc.subjectkroppsøvingen
dc.subjectidrettsfagen
dc.titleFriluftsliv i øvingsskolen : et studentinvolvert utviklingsarbeiden
dc.title.alternativeOut door life in school of practice : a student involving work of developmenten
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel