dc.contributor.author | Odden, Sigrun | |
dc.date.accessioned | 2008-08-12T12:21:25Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.isbn | 82-7671-549-4 | |
dc.identifier.issn | 1501-8563 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/133902 | |
dc.description.abstract | Norsk: Østerdalsskolen er et kompetansehevende program for førstelinjeledere i
produksjonsbedrifter med hovedvekt på temaene HMS, kommunikasjon, produktivitet
og innovasjon. Evalueringen bygger på gjennomføringen av programmet
for bedrifter på Koppang og Rena.
Evalueringen baserer seg på kvalitative intervjuer og en kvantitativ spørreundersøkelse.
Konklusjonen på evalueringen er at programmet har positivt resultat
ved at deltakerne har fått økt fokus og økt forståelse for de sentrale temaene
i programmet. Deltakerne opplever i liten grad å ha fått økte faktakunnskaper.
Det finnes eksempler på at kunnskaper fra programmet har kommet til praktisk
anvendelse i bedriftene, men det har ikke skjedd i et slikt omfang at man kan si
at programmet har hatt stor betydning for bedriftene.
Evalueringen gir ikke grunnlag for å slutte at det har skjedd vesentlige
endringer i bedriftene innenfor fokusområdene. Det tydeligste og kanskje
viktigste resultatet av Østerdalsskolen er økt samarbeid mellom bedriftene på
Koppang. Bedriftene har i fellesskap vedtatt å gå videre med en oppfølgende
del av Østerdalsskolen. Programmet kan være starten på en prosess i retning av
hovedmålet om økt nyskaping og verdiskaping i de deltakende bedriftene. | en |
dc.description.abstract | English: Østerdalsskolen is a training programme, carried out in a number of manufacturing
companies in the region of Østerdalen in Eastern Norway. Hedmark
University College, department of Business Administration, Social Sciences
and Computer Science, has been responsible for conducting the programme.
The main objective of the programme is to contribute to innovation and value
creation in the participating companies. The main issues of the programme
are: Health and safety, work environment, communication, productivity and
innovation. Front managers in the companies are the main target group.
The evaluation is based on qualitative interviews with participants and general
managers, as well as a survey to employees from the participating companies.
The evaluation concludes that the participants have raised their consciousness
and increased their understanding of the main themes of the programme,
nevertheless they miss more substantial knowledge and facts. There are some
examples of behavioural change on the job, but it is not possible to conclude that
the programme has great organizational outcome. A considerable result of the
programme is increased contact and collaboration between the participating
companies. They have decided to follow up the programme as collaboration and
want the next part to focus on health, safety and work environment. After all we
may see the start of a process toward the main objective of the programme. | |
dc.description.sponsorship | Norges forskningsråd, program for Næringsrettet høgskolesatsing | en |
dc.format.extent | 772764 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.relation.ispartofseries | Rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 10/2006 | en |
dc.subject | Østerdalsskolen | en |
dc.subject | bedriftsopplæring | en |
dc.subject | innovasjon | en |
dc.subject | Koppang | en |
dc.subject | Rena | en |
dc.subject | næringsliv | en |
dc.subject | bedriftsledelse | en |
dc.title | Evaluering av bedriftsopplæringsprogrammet Østerdalsskolen | en |
dc.title.alternative | Evaluation of the training programme Østerdalsskolen | en |
dc.type | Research report | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en |