God regionreform : analyse av hovedalternativer og erfaringer fra Møre og Romsdal fylke
Abstract
Norsk: I rapporten analyseres og drøftes bakgrunnen for regionreform i Norge. Konsekvensene
av tre hovedalternativer analyseres: Avskaffe folkevalgt regionnivå
(avsaffelsesalternativet), slå sammen dagens fylkeskommuner til storregioner
(geografialternativet), sammenslåing av dagens regionale funksjoner på fylkesnivå
og underlegge dem direkte folkevalgt styring (samordningsalternativet). Forsøket
med enhetsfylke i Møre og Romsdal og res-ultatene fra evalueringen av forsøket
presenteres. Rapporten konkluderer med at det på faglig grunnlag er umulig på
forhånd å konkludere med hvilke langsiktige samfunnsmessige konsekvenser de
mer ekstreme alternativer, geografi- og avskaffelsesalternativet vil få. Det dreier
seg mer om hva en tror og håper på. Dessuten vil de være kostnadskrevende
og kompliserte å gjennomføre. Samord-ningsalternativet er langt enklere å
gjennomføre, en har oversikt over kostnadene med gjennomføringen, det
vil gi administrative besparelser og forenkling og kan iverksettes allerede fra
2007. Erfaringene viser at det gir sterkere og mer enhetlig kraft i den regionale
utvikling. English: The report analyses and discusses potential changes in the counties
in Norway. Three main alternatives are scrutinised. Firstly, the demolishing
alternative, where the county as a regional democracy dissolves and its tasks are
taken over by the county governor. Secondly, the amalgamation alternative, where
the num-ber of counties is reduced from 19 to 6-10 units. Thirdly, the coordination
alter-native, where the county and the county governor’s administration merge.
The coordination alternative has been tested in Møre og Romsdal (one of the
west coast counties of Norway) with good results.
The report concludes that it is extremely difficult and even impossible to enlist
the different consequences of the more dramatic alternatives. It becomes easily a
question of belief and hope. The coordination alternative is by far the easiest to
implement and would give certain cost reduction all ready from year 2007.
Series
Rapport12/2006