Regnskap i stat og kommuner: Om dagens regnskaper og et alternativ.
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133922Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Hovedformålene til statsregnskapet og kommuneregnskapet
er å bidra til demokratisk kontroll av offentlige midler (pengeforvaltning)
innenfor rammen av politisk vedtatte budsjetter (budsjettkontroll), samt
kontrollere at det ikke mottas eller betales ut penger av en person uten
at han/hun først har fått en betalingsanordning av en annen person med
anordningsmyndighet
(betalingskontroll). I den senere tid har vi imidlertid
kunnet observere et økende press mot at statsregnskapet og kommuneregnskapet
bør erstattes av det regnskapet som utarbeides i privat sektor.
Det blir imidlertid sjelden påpekt at sistenevnte regnskap er et lønnsomhetsregnskap,
som har lønnsomhetskontroll som sin viktigste oppgave.
Denne rapporten tar utgangspunkt i at staten og kommunene fortsatt bør
styres på en demokratisk måte med utgangspunkt i politisk vedtatte budsjetterer,
og ikke med utgangspunkt i et lønnsomhetskrav. Derfor er det
fortsatt behov for utarbeidelse av finansielle (penge)regnskap, og ikke lønnsomhetsregnskap,
i stat og kommuner.
Rapporten tar sikte på å bidra til økt forståelse for dagens statsregnskap og
kommuneregnskap, og den presenterer kameralregnskap som et alternativ
til disse to regnskapene. Kameralregnskap er et finansielt (penge)regnskap,
som er spesielt utviklet for å bidra til pengeforvaltning, budsjettkontroll og
betalingskontroll. English: The main objectives of national government accounting and local
government accounting in Norway are to contribute to democratic control
of public revenues (money management) within the boundary of a politically
adopted budget (budgetary control). Furthermore, controlling that no money
is received or paid by a person unless he has received a payment instruction
from another person with payment instruction authority is also an important
objective (payment control). In later years, however, we have observed increasing
pressures for replacing national and local government accounting
with business accounting. Only rarely is it referred to the fact that business
accounting represents performance (profiability) accounting, having profit
measurement as its most important objective.
This report departs from a situation where the national and local governments
still should be managed in a democratic way, based on a politically adopted
budget, and not based on a profit requirement. Therefore, it is still a need for
preparing financial (money) accounts, and not performance (profitability) accounts
in national and local governments.
The report aims at contributing to increased understanding for current national
and local government accounting in Norway, and it presents cameral
accounting as an alternative to these two particular accounting systems.
Cameral accounting represents financial (money) accounts, which has been
specifically developed for contributing to money management, budgetary
control and payment control.